فراوانی ژن های blaCTX-M، blaTEM و blaSHV در ایزوله های Escherichia Coli جدا شده از نمونه های ادراری کودکان در کرمانشاه

چکیده:
مقدمه
Escherichia coli به عنوان عامل اصلی عفونت های ادراری در بیشتر گروه های سنی از جمله کودکان، به علت تولید آنزیم های بتالاکتاماز طیف گسترده (Extended-spectrum beta-lactamases یا ESBL) توانایی کسب مقاومت آنتی بیوتیکی بالایی دارد. هدف از انجام این مطالعه، تعیین فراوانی Escherichia coli مولد بتالاکتامازهای طیف گسترده در نمونه های ادراری کودکان در کرمانشاه بود.
روش ها
در مطالعه ی توصیفی- تحلیلی حاضر، در مجموع تعداد 95 ایزوله ی Escherichia Coli با استفاده از روش های بیوشیمیایی اختصاصی شناسایی شد. پس از تعیین حساسیت آنتی بیوتیکی با استفاده از روش دیسک دیفیوژن، ایزوله های مولد ESBL با استفاده از روش فنوتیپی دیسک ترکیبی مشخص شد. فراوانی ژن های blaCTX-M، blaTEM و blaSHV با استفاده از پرایمرهای اختصاصی آن ها و روش Polymerase chain reaction (PCR) تعیین گردید.
یافته ها
از مجموع 95 ایزوله ی Escherichia coli، 24 نمونه (3/25 درصد) دارای ESBL و 71 نمونه (7/74 درصد) فاقد ESBL بودند. فروانی ژن های blaCTX-M، blaTEM و blaSHV به ترتیب شامل 5/47، 5/37 و17/4 درصد بود. بیشترین مقاومت به آنتی بیوتیک های آمپی سیلین (2/83 درصد)، سفکسیم (5/69 درصد) و کوتریموکسازول (4/67 درصد) و همچنین، بیشترین حساسیت آنتی بیوتیکی نسبت به ایمی پنم (5/90 درصد)، نروفلوکساسین (3/86 درصد) و نیتروفورانتوئین (2/83 درصد) مشاهده شد.
نتیجه گیری
در این مطالعه، شیوع ESBL درکودکان برابر با 3/25 درصد و بیشترین فراوانی در ژن CTX-M بود. با توجه به این یافته ها و سطح به نسبت بالای مقاومت به سفالوسپورین های نسل سوم مثل سفکسیم، لزوم انجام مراقبت های بیشتر پزشکی در استفاده ی مناسب و صحیح از آنتی بیوتیک ها و مطالعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می گرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
551 تا 557
لینک کوتاه:
magiran.com/p1711192 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!