مروری بریافته های جدیدکامپوزیت بین فلزی SiC- MoSi2 به همراه B4C

پیام:
چکیده:
دی-سیلساید مولیبدن دارای نقطه ذوبی در حدود oC 2030 است و به عنوان گزینه مناسبی جهت کاربردهای دمای بالا است. همچنین این ماده مقاومت عالی در برابر خوردگی و اکسیداسیون داشته و جهت کاربرد در محیط های خورنده توصیه شده است. مواد پایه MoSi2 در صنایع زیادی به کار گرفته شده است که این کاربردها از خواص مکانیکی دمای بالای این ماده با ترکیبی از دیگر خواص از قبیل هدایت الکتریکی، مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون ناشی می شود. اثر SiC و B4C بر زمینه MoSi2 بر روی میکروساختار و خواص مکانیکی در دمای اتاق بررسی شده است. ضرائب انبساط حرارتی آنها (CTE) نیز تا دمای 1200oC به وسیله آنالیز حرارتی مکانیکی (TMA) ارزیابی شده است. نتایج آزمایشگاهی نشان می دهد که فاز تقویت شده Mo2B5 در کامپوزیت MoSi2/SiC/B4C به روش پرس گرم تهیه شده شکل گرفته شده است. هم فاز Mo2B5 و هم فاز SiC رفتار مکانیکی MoSi2 را به طور قابل ملاحظه ای بهبود می بخشند. علاوه بر آن، میزان SiC تا حد 40% حجمی می تواند به کامپوزیت MoSi2 همراه با B4C اضافه شود. در نتیجه، کامپوزیت MoSi2/SiC/B4C به صورت هموژن و چگال بدست می آید که متعاقبا استحکام خمشی و چقرمگی شکست بالایی دارد. در عین حال، ضریب انبساط حرارتی (CTE) کامپوزیت به صورت خطی با افزایش میزان SiC کاهش می یابد و زمانی که تا 40% حجمی SiC اضافه می شود، CTE کامپوزیت نسبت به MoSi2 خالص 21% افزایش می یابد. کامپوزیت MoSi2/SiC/B4C یک سیستم بسیار مهم برای توسعه کاربردهای جدید در دماهای بالا است به خصوص جهت استفاده در کاربردهای پوششی دما بالا.
زبان:
فارسی
در صفحه:
69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1711226 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!