تنوع زیستی زنبور های پارازیتوئید خانواده Hym.: Ichneumonoidea) Braconidae) در منطقه سیرچ استان کرمان

چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تنوع زنبورهای پارازیتویید خانواده Braconidae با تغییر شرایط اکولوژیک و پوشش گیاهی انجام شد. نمونه برداری به وسیله تور دستی از روی چهار پوشش گیاهی عمده منطقه شامل: یونجه، پونه، تلخ بیان و تمشک صورت گرفت. زنبورهای زیر خانواده های Macrocentrinae، Alysiinae، Braconinae و Rogadinae از اردیبهشت تا آذر سال 1393 به صورت یک هفته در میان جمع آوری شد و شاخص های تنوع زیستی و اکولوژی برای آنها محاسبه گردید. از 563 نمونه جمع آوری شده، بیشترین نمونه از گیاه یونجه با 450 نمونه و کمترین نمونه جمع آوری شده از گیاه پونه با 28 نمونه می باشد. محاسبه شاخص تشابه موریستا- هورن نشان داد که دو پوشش گیاهی یونجه و تلخ بیان منطقه بیشترین شباهت را از نظر یکسان بودن جنس های جمع آوری شده دارا می باشند، اما به دلیل غالبیت بالا در گیاه یونجه میزان تنوع زیستی این گیاه پایین و مقدار 566/0 بود این در حالی است که گیاه تلخ بیان بیشترین تنوع (339/1) زنبور های پارازیتوئید را در بین گیاهان داشت. آنالیز CCA نشان داد که اختلاف پراکندگی افراد در بین جنس های جمع آوری شده به دلیل متفاوت بودن ویژگی های محیطی این دو پوشش گیاهی است. همچنین محاسبه شاخص جک نایف نشان داد که تعداد مورد انتظار حضور جنس ها در پوشش های گیاهی بیشتر از تعداد نمونه جمع آوری شده، است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1711292 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!