بررسی کارآیی نانوذرات سیلیکا بیوسنتز شده در حذف فلزات سنگین کروم و مس از محلول های آبی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
فناوری نانو در کاهش اثرات منفی آلودگی های آب، به عنوان یکی از راهکارهای مدیریتی مطرح می باشد که به تصفیه آب ارزان قیمت تر، بادوام تر و موثرتری منجر می شود. هدف از انجام این تحقیق، بررسی حذف کروم و مس از محلول های آبی و پارامتر‏‏های موثر بر آن، با استفاده از نانوسیلیکات سنتزشده از پوسته برنج بود.
روش تحقیق: در این مطالعه، نانوسیلیکات عامل دارشده با پوسته برنج ساخته شد و مشخصات نانوذرات شامل: ساختار ذرات و اندازه آن، با استفاده از دستگاه های FT-IR، TEM،SEM و XRD بررسی گردید. تاثیر عوامل مقدار جاذب، غلظت اولیه و تعادلی کروم و مس و زمان تماس بر حذف فلزات سنگین مس و کروم مورد آزمایش قرار گرفت و تجزیه و تحلیل‏‏‏ها‏ی ایزوترم های جذبی نیز انجام شد.
یافته ها
نانوذرات سیلیکا ساخته شده دارای ساختار و مورفولوژی تقریبا کروی با اندازه ذرات یکنواخت حدود 80 نانومتر بود؛ هر چند که نانوذرات سیلیکا عامل دارشده، به صورت کروی با قطر حدود 90 نانومتر بودند. نتایج حذف آلاینده ها نشان ‏داد که حداکثر جذب کروم و مس در زمان بهینه 100 دقیقه بود؛ درحالی که مقدار بهینه جاذب برای کروم و مس به ترتیب: 125 و 100 میلی گرم بود. شرایط بهینه بیشترین مقدار جذب کروم و مس در غلظت 2 میلی گرم بر لیتر بود؛ همچنین حداکثر جذب در زمان 100 دقیقه و مقدار 125 میلی گرم بر گرم جاذب صورت گرفت. ایزوترم های جذب کروم (9946/0=لانگمویرR2) و مس (999/0=لانگمویرR2) بیشتر از مدل لانگمیر تبعیت می کنند.
نتیجه گیری
این تحقیق نشان داد که نانوذرات سیلیکا می تواند با استفاده از پسماندهای کشاورزی تولید شود که به عنوان روشی ارزان قیمت و دوست دار محیط زیست می باشد و می تواند برای حذف آلودگی ها از محیط های آبی مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1711676 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!