بررسی مولکولی و سرولوژی تک یاخته نئوسپورا کنینوم در بافت های مختلف و مایع مغزی-نخاعی در سگ های ولگرد آلوده به شکل تحت بالینی نئوسپروز

چکیده:
زمینه مطالعه
نئوسپورا کنینوم یک تک یاخته کوکسیدیایی از خانواده سارکوسیستیده است. این تک یاخته باعث ایجاد مشکلات عصبی_عضلانی در سگ ها و سقط در گاو می شود. اکثر موارد آلودگی به این تک یاخته در سگ ها، باعث ایجاد عفونت-های تحت بالینی می شود.
هدف
در این مطالعه نتایج سرولوژی و مولکولی در بافت های مغز، عضلات اسکلتی، کبد، طحال، عقده های لنفاوی تحت فکی و مایع مغزی_نخاعی در مبتلایان به شکل تحت بالینی نئوسپورا کنینوم در سگ های ولگرد مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است.
روش مطالعه
معاینه بالینی بر روی 42 قلاده سگ ولگرد از نژاد مخلوط در استان تهران پس از ثبت مشخصات انجام شد. در ابتدا نمونه برداری از خون و مایع مغزی_نخاعی به عمل آمد و پس از معدوم سازی به روش بدون درد نمونه های مغز، عضلات اسکلتی، کبد، طحال و عقده های لنفاوی جمع آوری و تا زمان انجام آزمایشات در دمای 20- درجه سانتی گراد نگهداری شد. از کیت تجاری به روش الایزای غیر مستقیم جهت انجام آزمایش سرولوژی و از تکنیک Nested-PCR بر روی ژن Nc5 جهت بررسی مولکولی استفاده شد.
نتایج
از 42 نمونه سرم مورد بررسی با کیت الایزای غیر مستقیم، در یک قلاده سگ نر هفت ساله (22/2%) عیار آنتی بادی وجود داشت. همچنین با استفاده از روش Nested-PCR، در 15 قلاده (35%) در حداقل یک نمونه، آلودگی به نئوسپورا کنینوم مشاهده شد. از میان نمونه های بررسی شده، بیشترین میزان آلودگی به ترتیب در عضلات اسکلتی (30%)، مایع مغزی-نخاعی (2/26%)، مغز (19%)، کبد (14/7%) و عقده های لنفاوی تحت فکی (76/4%) مشاهده گردید. در هیچ یک از نمونه های بدست آمده از طحال آلودگی مشاهده نشد.
نتیجه گیری نهایی: در عضلات اسکلتی بیشترین میزان آلودگی با استفاده از روش مولکولی مورد تشخیص قرار گرفت. در عین حال بر اساس نتایج حاصل روش مولکولی از حساسیت به مراتب بیشتری نسبت به روش سرولوژی برخوردار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p1712222 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!