ارزیابی تروپونین قلبی I، الکتروکاردیوگرافی، کراتین کیناز و آسپارتات آمینوترانسفراز در تشخیص کمبود سلنیم در بزهای نژاد مرخز

چکیده:
زمینه مطالعه
تروپونین قلبی I بعنوان یک بیومارکر قلبی در تعیین آسیب میوکارد در بیماری هایی که عضله قلب را مبتلا می کند شناخته شده است.دیستروفی غضلانی تغذیه ای یا علت کمبود سلنیم و ویتامین E یکی از این بیماری هاست.
هدف
هدف از این مطالعه ارزیابی غلظت سرمی تروپونین قلبی I در بزهای نژاد مرغز با کمبود سلنیم و ارتباط آن با پارامترهای الکتروکاردیوگرافی و فعالیت آنزیم های CK،AST و همچنین تعیین ارزش تشخیصی تروپونین در آن بیماری است.
مواد و روش کار
نمونه خون از 94 بز نژاد مرغز زیر یک ماه اخذ گردید. سرم های جدا شده از نمونه خون به منظور اندازه گیری تروپونین قلبی و CK،AST و 2 میلی لیتر خون کامل به منظور انذازه گیری غلظت سلنیم استفاده شد.از همه بزها نوار الکتروکاردیوگرام در اشتقاق قاعده ای راسی اخذ گردید. بزها براساس غلظت سلنیم سرم به دو گروه تقسیم شدند. بزهای با سلنسم کمتر یا مساوی با 0.05 ppm به عنوان گروه کمبود سلنیم (34 بز) و گروه با سلنیم بالاتراز معیار طبیعی به عنوان گروه کنترل (60 بز).
نتایج
غلظت تروپونین در گروه با کمبود سلنیم بطور معنی داری از گروه کنترل بالاتر بود.P≤0.05)). بین غلظت سلنیم و تروپونین ارتباط منفی معنی داری بدست آمد.بین غلظت تروپونین و آنزیم های AST،CK در دو گروه کنترل و کمبود سلنیم اختلاف معنی داری نشان داده نشد.P≥0.05)).آریتمی درگروه با کمبود سلنیم بطور معنی داری از گروه کنترل بالاتر بود. P≤0.05)) در حالیکه بین غلظت تروپونین و آریتمی در بزهای با کمبود سلنیم ارتباط معنی داری وجود نداشت P≥0.05)).
نتیجه گیری نهایی: نتایج مطالعه حاضر نشان میدهد تعیین غلظت سرمی تروپونین قلبی Iدر شناسایی بزهای مبتلا به بیماری عضله سفید به ویژه قبل از بروز نشانه های بالینی به همرام اندازه گیری سلنیم خون می تواند مفید باشد. و الکترو کاردیوگرافی با تشخیص آریتمی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 133
لینک کوتاه:
magiran.com/p1712224 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!