بررسی ناهنجاری های مادرزادی جنین منتهی به صدور مجوز سقط درمانی در اداره کل پزشکی قانونی اصفهان از سال 1390 لغایت 1393

چکیده:
مقدمه
همچون برخی کشورهای جهان، در ایران نیز از دیرباز سقط جنین به لحاظ فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی موضوعی حساس بوده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی اپیدمیولوژی قانونی توزیع و علت جنینی سقط هایی که توسط پزشکی قانونی مورد تایید قرار گرفته و برای آنها مجوز قانونی انجام سقط صادر شده است، انجام گرفت.
روش کار
این مطالعه به صورت گذشته نگر با رویکرد اپیدمیولوژی قانونی، بر روی داده های سقط با علل جنینی در پزشکی قانونی استان اصفهان از سال 93-1391 انجام شد. در این مدت در مجموع 629 مجوز قانونی سقط به علل جنینی صادر شده است که پس از بررسی پرونده سقط های مذکور، داده های مربوط به سن مادر، تحصیلات مادر، شهرستان محل سکونت، علت جنینی سقط و سن جنین استخراج و در فرم جمع آوری داده ها ثبت و سپس با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه18) با روش های آمار توصیفی و روش تحلیلی رگرسیون مولتی نامیال تجزیه و تحلیل گردید. میزانp کمتر از 05/0 معنادار در نظر گرفته شد.
یافته ها
از نظر توزیع فراوانی اختلالات مربوط به جنین، 233 موارد (4/37%) صدور مجوز قانونی سقط ناشی از اختلالات مربوط به سر جنین (cephalic disorder) ثبت شده است. دومین اختلال جنینی شایع هیدروپس فتالیس است که (18%) 113 مورد را در بر می گیرد. سومین اختلال، مشکلات کروموزومی یا تریزومی ها است که شامل(5/13%) 85 مورد می گردد. دیسپلازی اسکلتی با (11%) 69 مورد، چهارمین اختلال شایع و پس از آن تالاسمی ماژور با (3/7%) 46 مورد قرار دارد.
نتیجه گیری
توزیع سقط جنین در شهرستان های مختلف استان اصفهان بسیار متفاوت است و الگوی یکسانی ندارد. با توجه به بخش قابل توجهی از سقط های جنینی که به پزشکی قانونی مراجعه نمی کنند و نیز مادرانی که مراجعه می کنند ولی موفق به دریافت مجوز قانونی سقط نمی شوند، تعیین سیمای واقعی سقط جنین در استان اصفهان به سادگی ممکن نیست.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1712293 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!