بررسی شیوع دیابت بارداری و عوامل خطرساز مرتبط با آن با استفاده از روش یک مرحله ای در شهر کرمانشاه در سال 1394

چکیده:
مقدمه‏: دیابت بارداری شایع ترین مشکل طبی در دوران بارداری است. با توجه به تفاوت بسیار زیاد در میزان شیوع دیابت بارداری و عوامل خطرساز آن و انجام مطالعه ای در این خصوص با روش دو مرحله ای در سال 1387 در شهر کرمانشاه، مطالعه حاضر با هدف تعیین شیوع دیابت بارداری و عوامل خطرساز مرتبط با آن با روش یک مرحله ای انجام شد.
روش کار ‏: این مطالعه مقطعی در سال 1394 بر روی 1272 زن باردار در سن بارداری 24 الی 28 هفته، مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی شهر کرمانشاه انجام شد. آزمایش غربالگری دیابت بارداری (OGTT) برای تمامی واحدهای پژوهش، با روش جدید یک مرحله‏ای انجام شد. اطلاعات مربوط به عوامل خطرساز در مادران مبتلا به دیابت بارداری شامل: سابقه مرده زایی، سقط، ماکروزومی و غیره در مرکز تحقیقات دیابت گردآوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری STATA (نسخه 11) و آزمون های آماری تی تست و رگرسیون لوجستیک انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها: در مطالعه حاضر، میانگین سنی افراد 73/5±97/27 سال بود. شیوع دیابت بارداری در واحدهای پژوهش 81/8% به دست آمد. شیوع دیابت بارداری در افراد فاقد عامل خطر 49/6%، در افراد با یک عامل خطر 43/17% و در افراد با بیش از یک عامل خطر 62/21% بود. با افزایش یک سال سن، احتمال ابتلاء به دیابت بارداری 6% و با افزایش یک واحد شاخص توده بدنی، احتمال ابتلاء 9% افزایش داشت. همچنین احتمال ابتلاء به دیابت بارداری در افرادی که سابقه دیابت بارداری داشتند، 25/7 برابر و در افرادی که سابقه سقط داشتند، 44/2 برابر افرادی بود که سابقه سقط نداشتند.
نتیجه گیری‏: با توجه به دخیل بودن متغیرهای سن، شاخص توده بدنی، سابقه دیابت بارداری و سابقه سقط در ابتلاء به دیابت بارداری، آموزش در افراد دارای اضافه وزن و چاقی، سنین بالا و افرادی که دارای سابقه ابتلاء می باشند، می‏تواند در کاهش ابتلاء به دیابت بارداری تاثیر بسزایی داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 4
لینک کوتاه:
magiran.com/p1712296 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!