تاثیر آنتی اکسیدان ها بر استرس اکسیداتیو ناشی از فعالیت ورزشی در اسبچه خزر

چکیده:
به منظور بررسی اثرات استفاده ویتامین های E، C و ترکیبی از این دو در کاهش تنش های اکسیداتیو در اسبچه خزر، آزمایشی در قالب طرح کاملا تصادفی با 4 تیمار و 4 تکرار بر روی 16 راس اسبچه خزر به مدت21 روز(سه هفته) انجام شد. اسبچه های مورد مطالعه، از سلامت کامل برخوردار بودند و میانگین سنی آن ها 8/5 سال( 10-7 سال) و میانگین وزنی 220 کیلوگرم (240-200 کیلوگرم) بود. تیمارهای آزمایشی شامل: 1- گروه شاهد (یونجه همراه با کاه یاکلش)، 2- گروه حاوی جیره شاهد به اضافه میزان 6 گرم ویتامین E محاسبه شده بر حسب وزن در روز در تمام دوره آزمایش، 3- گروه حاوی جیره شاهد به همراه مقدار 7 گرم ویتامین C در روز در تمام دوره آزمایش، 4- گروه حاوی جیره شاهد به همراه ویتامین E+C به ترتیب 6 و 7 گرم در روز بود. نمونه های خونی از تمامی اسبچه ها در زمان استراحت و بلافاصله پس از تنش ورزشی، اخذ شد. سرم های تهیه شده، در آزمایشگاه به وسیله HPLC، اتانالایزر و اسپکتوفوتومتر آنالیز شدند. براساس نتایج به دست آمده استفاده از افزودنی بر سطح آنزیم های آسپارتات آمینوترانسفراز، کراتین کیناز و گلوتاتیون پراکسیداز سرم خون معنی دار نبود (0/05≤p). ولی اثر افزودنی بر سطح ویتامینC و ویتامین E معنی دار بود (0/05≥p). اثر ورزش بر سطح آنزیم آسپارتات آمینوترانسفراز و ویتامین C معنی دار بود (0/05≥p)و اثرات متقابل ورزش و افزودنی بر هیچ یک از صفات مورد بررسی معنی دار نبود (0/05≤p). در کل با استفاده توام ویتامین C و E سبب ایجاد بالاترین سطح سوپراکسید دیسموتاز و ویتامین های C و E در سرم اسبچه ها شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1712311 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!