ارزیابی افسردگی و اضطراب در بیماران تالاسمی: یک مطالعه مقایسه ای

چکیده:
زمینه
بیش تر مطالعه های انجام شده در زمینه بیماران تالاسمی بر درمان طبی این بیماران متمرکز شده و کم تر به مشکلات روانی- اجتماعی این بیماران توجه می شود.
هدف
هدف از مطالعه حاضر ارزیابی افسردگی و اضطراب در این بیماران در استان قزوین بود.
مواد و روش ها
این مطالعه مورد- شاهدی در سال 1394 در بیمارستان قدس قزوین انجام شد. جمعیت مورد مطالعه شامل 147 بیمار تالاسمی ماژور و 147 نفر به عنوان گروه کنترل بودند. تمام افراد مقیاس اضطراب و افسردگی بیمارستانی (HADS) را تکمیل و نیز وضعیت بالینی، دموگرافیک و متغیرهای اقتصادی- اجتماعی شرکت کنندگان جمع آوری و توسط روش های آماری تی مستقل و مربع کای مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
اضطراب بینابینی و حالت غیرطبیعی به ترتیب در گروه مورد %27/2 و %42/2 در مقایسه با گروه کنترل %22/4 و %6/8 گزارش شد (0/001>P). علاوه بر این افسردگی بینابینی و حالت غیرطبیعی به طور معنی داری در گروه مورد نسبت به گروه کنترل به ترتیب %20/4 و %59/2 در مقابل %24/5 و %12/9 متفاوت بود (0/001>P). در میان بیماران مبتلا به تالاسمی، میانگین نمره افسردگی و اضطراب به طور معنی داری با عدم انطباق با شلاتور آهن، مجرد بودن و طبقه پایین اقتصادی- اجتماعی مرتبط بود (0/001>P). علاوه بر این از نظر افسردگی افراد مبتلا به دیابت، سردرد و اختلالات پوستی به طور معنی داری نمره افسردگی بالاتری داشتند و از نظر اضطراب افراد مبتلا به کمردرد، سردرد و اختلالات پوستی نمره بالاتری داشتند.
نتیجه گیری
شیوع افسردگی و اضطراب در بیماران تالاسمی قابل توجه و مرتبط با متغیرهای اجتماعی- جمعیتی است، بنابراین ضروری است که سیستم مشاوره روان پزشکی در کلینیک های تالاسمی استان قزوین ایجاد شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1712320 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!