بررسی میزان تغییرات اسانس،کلروفیل، کارتنوئید، آنتوسیانسن و فلاونوئید Mentha longifolia ( L.) Hods. subsp. longifolia در رویشگاه های مختلف مرند

چکیده:
در این تحقیق به منظور بررسی خصوصیات کیفی پنج جمعیت پونه (Mentha longifolia ( L.) Hods. subsp. longifolia) در پنج رویشگاه، آزمایشی در قالب طرح کاملا تصادفی در سال 1394 در سه تکرار انجام گردید. در هر رویشگاه نمونه های گیاهی در یک کوادرات 5/0× 5/0 مترمربع از سطح خاک کف بر و در هر منطقه تعداد 3 نمونه برداری انجام گرفت که در محدوده ارتفاعی 1100 تا 1300 واقع در استان آذربایجان شرقی قرار داشتند. در کلیه مناطق، نمونه گیری در زمان گلدهی کامل انجام شد. میزان اسانس با استفاده از روش تقطیر با آب (طرح کلونجر) اندازه گیری شد و محتوای کلروفیل (a، b، و کل)، کارتنوئید، فلاونوئید و آنتوسیانین کل به ترتیب با استفاده از روش های اسپکتوفتومتری مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان داد میزان اسانس، فلاونوئید کل کلروفیل، کارتنوئید و آنتوسیانین کل به طور معنی داری تحت تاثیر رویشگاها ی مختلف قرار گرفتند. بیشترین میزان اسانس، کلروفیل، کارتنوئید، آنتوسانین و فلاونوئید از گیاهان برداشت شده از رویشگاه بنگین بدست آمد. درصد اسانس در جمعیت بنگین (25/2 درصد) در مقایسه با جمعیت سایر رویشگاه ها بیش از 100 درصد بود. میزان نیتروژن و ماده آلی و بافت خاک در رویشگاه بنگین تاثیر مثبتی در افزایش میزان اسانس و میزان رنگدانه های فتوسنتزی داشت. به دلیل میزان بیشتر نیتروژن، ماده آلی و بافت لومی خاک، میزان کلروفیل a، b و کل و کارتنوئید کل در گیاهان جمعیت بنگین در مقایسه با جمعیت کشک سرا تقریبا دو برابر بیشتر بود. به دلیل ارتفاع پایین تر مناطق کشک سرا و درویش محمد کمترین میزان آنتوسیانین و فلاونوئید در اینرویشگاه هامشاهده گردید.به طورکلی، جمعیت بنگین دارای بیشترین صفات کیفی مورد مطالعه بود. بنابراین با استفاده از این جمعیت می توان ارقامی با خصوصیات مطلوب زراعی تولید کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
52 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1712529 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!