اشتقاق توابع انتقالی برای برآورد پایداری خاکدانه های تر با استفاده از ابعاد فرکتالی ذرات و خاکدانه ها

چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر ابعاد فرکتالی ذرات و خاکدانه ها به عنوان متغیرهای اضافی بر بهبود دقت برآورد میانگین وزنی قطر خاکدانه های تر MWDwet)) با به کارگیری توابع انتقالی رگرسیونی و شبکه عصبی مصنوعی بود. به این منظور، تعداد 90 نمونه خاک از اراضی زراعی، مرتعی و جنگلی استان اردبیل برداشته شد. توزیع اندازه ذرات اولیه خاک ( mm2-0) و خاکدانه ها ( mm75/4-0) تعیین و به ترتیب مدل فرکتالی ینگ و همکاران و ریئو و اسپوزیتو به این توزیع ها برازش داده شد و ابعاد فرکتالی ذرات و خاکدانه ها به دست آمد. پارامتر MWDwet نیز به روش الک تر اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که بین MWDwet تر و ابعاد فرکتالی ذرات و خاکدانه ها به ترتیب همبستگی مثبت و منفی معنی دار وجود دارد. استفاده از بعد فرکتالی خاکدانه ها به عنوان یک متغیر ورودی باعث افزایش ضریب تبیین (R2) از 71/0 به 80/0 در تابع رگرسیونی و از 78/0 به 95/0 در تابع شبکه عصبی در مرحله آموزش گردید. افزودن بعد فرکتالی خاکدانه ها به عنوان تخمین گر سبب افزایش اعتبار توابع ایجاد شده نگردید. همچنین توابع ایجاد شده با شبکه عصبی دارای دقت بیشتری نسبت به توابع رگرسیونی بودند به طوری که میزان R2 در داده های سری آموزش برای تابع شبکه عصبی 95/0 و تابع رگرسیونی 80/0 به دست آمد.
زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 119
لینک کوتاه:
magiran.com/p1713109 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!