بررسی تاثیر ویژگی های شخصیتی بر عملکرد جنسی زنان دیابتی نوع دو شهرستان زرند-کرمان سال 1395

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
دیابت نوع دو در حال تبدیل شدن به یک بیماری غیرواگیر، با همه گیری خاموش و یک مشکل بهداشتی با عواقب جسمانی، روانی و اجتماعی است. عملکرد جنسی بیماران دیابتی می تواند ناشی از عوامل متعددی از جمله ویژگی های شخصیتی آنان باشد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین ویژگی های شخصیتی با عملکرد جنسی در زنان دیابتی نوع دو انجام شد.
مواد و روش ها
روش این پژوهش توصیفی - تحلیلی و جامعه ی آماری شامل کلیه ی زنان دیابتی مبتلا به دیابت نوع دو شهرستان زرند بود که از میان آن ها با استفاده از نمونه گیری در دسترس 85 بیمار انتخاب و با احتساب 20 درصد ریزش احتمالی 102 نفر از بیماران دیابتی به عنوان نمونه ی نهائی انتخاب شدند و به پرسشنامه های پنج عاملی شخصیتی نئو و عملکرد جنسی پاسخ دادند. جهت تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی ، تحلیل واریانس (ANOVA) استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که بین ویژگی های شخصیتی و عملکرد جنسی بیماران زن مبتلاء به دیابت نوع دو رابطه ای وجود ندارد. هیچ یک از پنج عامل شخصیتی نئو؛ بی ثباتی هیجانی، برون گرایی، گشودگی، توافق پذیری و وجدانی بودن بر عملکرد جنسی تاثیری ندارد.
بحث و نتیجه گیری
یافته های این پژوهش روشن ساخت که عملکرد جنسی زنان می تواند ناشی از علل های متفاوتی باشد و عملا ویژگی های شخصیتی نمی توانند همیشه بر عملکرد جنسی تاثیرگذرا باشند. بنابراین ضروری است ماماها،کارشناسان بهداشت روان، پرستاران علاوه بر شناساندن ویژگی های شخصیتی افراد، به عواملی نظیر سبک زندگی، تغذیه ی سالم، ورزش و مدیریت استرس که می تواند بر بیماری دیابت موثر باشد توجه لازم را مبذول دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
149 تا 160
لینک کوتاه:
magiran.com/p1713813 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!