مطبوعات اسلامی و ضرورت توجه به موعودگرایی و مهدویت

مطالعه موردی: تحلیل محتوای روزنامه سراسری جام جم
پیام:
چکیده:
اگر چه همه مذاهب و ملل خبر از مصلح کل در آخرالزمان داده اند، ولی هیچکدام به اندازه دین اسلام درباره مصلح موعودش سخن نگفته است. از دیدگاه مکتب تشیع، حضرت مهدی، پس از تولد دوباره غیبت خواهد داشت و بعد از غیبت طولانی ظهور خواهد کرد، و با تشکیل حکومت واحد جهانی، عالم را از عدل و داد پر خواهد کرد. از این لحاظ یکی از وظایف مسلمانان در دوران غیبت آن امام عزیز، ترویج فرهنگ مهدویت می باشد که در این زمینه نهادهای فرهنگی از جمله رسانه های جمعی می توانند بسیار تاثیرگذار باشند. امروزه با وجود امپریالیسم بزرگ فرهنگی و خبری و جریان یک طرفه اطلاعات از سوی کشورهای غربی علیه مسلمانان تلاش مسلمانان باید در راستای جهانی شدن اسلام و تعمیم فرهنگ مهدویت از طرق گوناگون باشد. تهیه مقالات علمی و نشر آن ها از رسانه های گروهی، تهیه گزارش ها، تفاسیر، مصاحبه ها و اخبار پیرامون موضوع مهدویت در رسانه ها به این امر مهم کمک بسیار می کند. در این مقاله ما در صدد بررسی محتوای روزنامه سراسری جام جم که نشریه سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است در بازه زمانی یک ساله سال 1392، هستیم و می خواهیم به این امر برسیم که صفحات سینما، فرهنگ و هنر این روزنامه تا چه حد در پوشش اخبار مربوط به مهدویت و موعودگرایی در اسلام موفق بوده است. این تحقیق با روش تحلیل محتوا و با روش نمونه گیری تصادفی و سیستماتیک صورت گرفته است و در آن از تئوری های برجسته سازی و نیازجویی به عنوان ادبیات نظری تحقیق استفاده شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
99
لینک کوتاه:
magiran.com/p1713890 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!