بررسی کاربرد کودهای بیولوژیک بر صفات کمی و کیفی گیاه دارویی گاوزبان (Borago officinalis) تحت شرایط کم آبی

پیام:
چکیده:
به منظور بررسی کاربرد کودهای بیولوژیک بر صفات کمی و کیفی گیاه دارویی گاوزبان تحت شرایط قطع آبیاری، آزمایشی در سال 1393 در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن به صورت کرتهای خرد شده (اسپلیت پلات) در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی با سه تکرار اجرا شد. عامل اصلی تنش قطع آبیاری در چهار سطح، 1- قطع آبیاری در مرحله ساقه (رویشی)، 2- قطع آبیاری در مرحله گلدهی (زایشی)، قطع آبیاری در مرحله رویشی+ زایشی، 4- آبیاری کامل (شاهد) و عامل فرعی عامل کودی در سه سطح: 1- مصرف 100 درصد کودهای شیمیایی 2- کاربرد 50 درصد کودهای شیمیایی + کود بیولوژیک (نیتروکسین) 3- کاربرد 25 درصد کود شیمیایی + کود بیولوژیک (نیتروکسین) بود. نتایج نشان داد که قطع آبیاری تاثیر معنی داری بر ارتفاع بوته، درصد اسانس، درصد موسیلاژ، عملکرد گل و محتوای کلروفیل داشت اما بر عملکرد اسانس تاثیر معنی داری نداشت. قطع آبیاری باعث افزایش درصد اسانس شد و تنش در مرحله زایشی اثر بیشتری در افزایش درصد اسانس داشت. همچنین اثر تیمارهای کودی بر ارتفاع بوته، عملکرد گل، عملکرد اسانس و محتوی کلروفیل معنیدار و بر درصد اسانس، و درصد موسیلاژ تاثیر معنی داری نداشت. اثر متقابل قطع آبیاری و تیمارهای کودی بر عملکرد گل و عملکرد اسانس معنیدار بود و بیشترین آن در تیمار مصرف 50 درصد کود شیمایی+کود بیولوژیک و آبیاری کامل (بدون تنش) با میانگینهای 481 و 75/1 کیلوگرم در هکتار بهدست آمد و کمترین عملکرد گل و عملکرد اسانس در تیمار 100 درصد کود شیمیایی+ قطع آبیاری در مرحله رویشی+ زایشی با متوسط 301 و 136/1 کیلوگرم در هکتار حاصل گردید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
157
لینک کوتاه:
magiran.com/p1714192 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!