بررسی سینمای آخرالزمان در سه دهه اخیر، بر اساس کتاب مقدس

پیام:
چکیده:
نوشتار پیش رو تلاشی است برای بررسی و تحلیل نشانه ها و ویژگی های سینمای آخرالزمان و چگونگی پیدایش و شکل گیری آن با تکیه به مبانی دینی این سینما بر اساس آموزه های موجود در کتاب مقدس در پارادایم فرهنگ و ادبیات حاکم بر جهان امروز، به ویژه جامعه غربی که به شدت تحت تاثیر آموزه های تصویری سینما در موضوع آخرالزمان قرار گرفته است. با نگاهی به کمیت فیلم های آخرالزمانی در مقایسه با تعداد تولیدات سالانه، نمی توان به طور قطع گفت که مسئله آخرالزمان تنها
دغدغه سینمای معاصر است؛ اما می توان این مسئله را یکی از موضوعات اصلی آثار سینمای آخرالزمان دانست که افزون بر نشان دادن نوع نگرش آخرالزمانی در جوامع غربی، نوعی تاثیرگذاری برای جوامع دیگر نیز به شمار می رود. می توان گفت آن چه امروزه با نام سینمای آخرالزمان شاهد آن هستیم، در پی اهدافی است که لزوما بر مطابقت با آموزه های کتاب مقدس تعهدی ندارد. می توان گفت ادبیات حاکم بر سینمای آخرالزمان به شدت انسان گرایانه است و بر اساس خواسته های انسان مدرن امروزی شکل گرفته است.
منجی موعود به عنوان کاراکتر بازیگر نقش اول سینمای آخرالزمان، مهم ترین ویژگی این سینماست. درباره شخص و شخصیت منجی و جهان پیش و پس از رخداد آخرالزمانی، باید گفت آن چه در سینمای آخرالزمان دیده می شود با متون دینی هم خوانی ندارد و حتی برخی آثار با آن ها مخالف یا متناقض است. متون ادیان و اندیشمندان آینده گرا، بارها منجی مصلح، عدل گستر و معنوی را به عنوان فرد موعود به تصویر کشیده اند؛ اما بر خلاف آن، فیلم ها هر شخصی را به عنوان منجی معرفی می کنند و در این مسئله، هیچ حدی برای آن قائل نیستند. مصادیقی که در فضای سینمایی، از منجی موعود به تصویر کشیده شده اند به گونه ای هستند که نمی توان آن ها را به عنوان منجی موعود تاویل کرد.
درباره دوران پس از رخداد آخرالزمان نیز آن چه در سینمای آخرالزمان به تصویر کشیده می شود، با متون و نگرش دینی هم خوانی ندارد. عمده اختلاف آن ها را می توان در نشان دادن سرانجامی سیاه و عاری از امید برای انسان ها دانست. این نگرش، ناامیدی ای فراگیر را در پی خواهد داشت که به تشکیل فرقه های رنگارنگ و انحرافات شخصیتی متنوع می انجامد.
شیوه نگارش این نوشتار، بر اساس روش تحلیلی _ توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه ای است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1714284 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!