برآورد شاخص سطح برگ در جنگل های زاگرس با داده های ماهواره لندست 8

چکیده:
هدف تحقیق حاضر، بررسی قابلیت داده های سنجنده OLI ماهواره لندست 8 به منظور برآورد شاخص سطح برگ در بخشی از جنگل های زاگرس در شهرستان مریوان است. برای بررسی روابط بین شاخص سطح برگ و ارزش های طیفی داده های OLI، 60 قطعه نمونه زمینی به روش نمونه برداری انتخابی با ابعاد 45×45 متر برداشت شده و برای تعیین مقادیر شاخص سطح برگ در هر قطعه نمونه، عکس برداری نیم کروی اجرا شد. پردازش های مناسب تصویر شامل شاخص های پوشش گیاهی، تجزیه مولفه های اصلی، تبدیل تسلدکپ و ادغام انجام گرفت و تصاویر ایجادشده همراه با مجموعه باندهای اصلی تجزیه وتحلیل شد. با تعیین موقعیت قطعات نمونه بر روی تصویر ماهواره ای ارزش های طیفی مربوط به باندهای اصلی و فرعی استخراج شد. براساس بررسی همبستگی و برخلاف انتظار، همبستگی منفی بین شاخص سطح برگ که بیانگر مقدار سبزینگی نیز است با بازتاب ها در باند مادون قرمز مشاهده شد. رابطه میان این ارزش های طیفی و شاخص سطح برگ با استفاده از 75 درصد نمونه ها و روش های تحلیل رگرسیون ساده و چندگانه به روش گام به گام تعیین شد. نتایج مدلسازی ها و اعتبارسنجی آنها با 15 قطعه نمونه شاهد نشان داد که مدل های خطی در این زمینه از کارایی لازم برخوردارند. مدل خطی ساده حاصل از مشخصه شاخص سطح برگ و شاخص گیاهی SR و مدل رگرسیون چندگانه با مجموعه سه باند NDVI، SR و SAVI به عنوان بهترین روابط برای برآورد شاخص سطح برگ از تصاویر ماهواره ای انتخاب شدند. نتایج این امیدواری را ایجاد می کند که با مطالعات تکمیلی در زمینه تعیین دقیق مقدار کم برآورد این شاخص به روش عکس برداری نیم کروی و بررسی قابلیت دیگر داده های سنجش از دور و روش های تجزیه و تحلیل، بتوان شاخص سطح برگ را در چنین مناطقی براساس تصاویر ماهواره ای و با صرف هزینه و زمان بسیار کم برآورد کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1714531 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!