مروری بر ساختار و عملکرد پوست از دیدگاه طب سنتی ایران و بررسی تطبیقی اجمالی آن با دیدگاه طب رایج

چکیده:
حکمای طب سنتی با تکیه بر مشاهدات بالینی خود و تجربه ی گذشتگان به تبیین ساختار و عملکرد تک تک اعضای بدن پرداخته که در این میان، پوست به دلیل در دسترس بودن و تظاهرات بالینی مشهود، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی منشا جنینی، آناتومی و فیزیولوژی پوست از دیدگاه مکتب طب سنتی ایران و بررسی تطبیقی اجمالی آن با دیدگاه مکتب طب رایج انجام شده است. ابتدا داده ها با کلیدواژه های مربوطه از کتب معتبرطب سنتی ایران است اخراج و سپس جست وجو در پایگاه های علمی Google scholar، PubMed و Scopus صورت گرفت. در دیدگاه طب ایرانی پوست از حیث منشا جنینی درحقیقت عضوی شبیه به عصب است و دارای قوام بافتی معتدل بوده که از ترکیب لیف و پایانه های عصبی، گوشت و رگ های باریک شکل گرفته است. ازجمله مهم ترین عملکردهای پوست در این دیدگاه می توان به مکانیسم محافظتی پوست، تهویه و تنظیم حرارت بدن، حس لامسه و دفع بخشی از فضولات بدن اشاره نمود. در منابع طب نوین پوست به لایه های اپیدرم، درم و هیپودرم تقسیم شده و لایه ی اپیدرم مشابه بافت عصبی منشا اکتودرمی دارد. محافظت از بدن، فعالیت حسی، تنظیم دمای بدن، تبادل گازها، جذب اشعه ی فرابنفش و دفع الکترولیت های اضافی بدن به عنوان اهم عملکرد پوست از دیدگاه طب رایج قلمداد می گردد. با بررسی اجمالی در زمینه ی منشا جنینی، ساختار و عملکرد پوست چنین استنباط می گردد که در بسیاری ازجهات، بین دیدگاه های این دو مکتب طبی تشابهات جدی دیده می شود.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1714704 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!