بررسی اپیدمیولوژیک کودکان مبتلا به پیلونفریت حاد در طی دوره ی 5 ساله پس از اجرای راهنمای بالینی جدید انجمن کودکان آمریکا

چکیده:
مقدمه
عفونت ادراری دومین عفونت شایع دوران کودکی است. اهمیت عفونت ادراری به دلیل عوارض درازمدت بیماری نظیر اسکار و نارسایی کلیه می باشد. از سال 2011 انجمن کودکان آمریکا، راهنمای بالینی جدیدی برای برخورد با این بیماران منتشر کرد. مطالعه ی حاضر با هدف بررسی یافته های اپیدمیولوژیک و پاراکلینیک بیماران مبتلا به پیلونفریت حاد در طی دوره ی 5 ساله پس از اجرای این راهنمای بالینی انجام شد.
روش ها
در این مطالعه ی گذشته نگر، پرونده ی پزشکی کلیه ی بیماران 2 ماهه تا 12 ساله ی مبتلا به پیلونفریت حاد بستری شده در بیمارستان بوعلی سینای ساری در سال های 95-1390 مورد بررسی قرار گرفت. مواردی نظیر سن، جنس، جرم ایجاد کننده ی عفونت، میزان حساسیت دارویی، نوع آنتی بیوتیک مصرفی، پاسخ به درمان، نتایج بررسی های پاراکلینیک و نتایج بررسی های تصویربرداری و همچنین، مسایل درازمدتی مانند عفونت های راجعه و ایجاد اسکار مورد مطالعه قرار گرفتند.
یافته ها
در مجموع 360 بیمار با متوسط سن 2/35 ماه که 81 درصد آن ها دختر بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. شایع ترین جرم کشف شده (78 درصد) Escherichia coli بود که نسبت به سفالوسپورین نسل سوم، آمینوگلیکوزیدها و کارباپنم ها حداقل 82 درصد حساسیت داشت، اما مقاومت آن به کوتریموکسازول 44 درصد و نسبت به نالیدیکسیک اسید 38 درصد بود. 26 نفر (6/7 درصد) بیماران سابقه ی سه بار یا بیشتر عفونت ادراری را داشتند که ارتباطی با جنس، سابقه ی ابتلا به هیدرونفروز پره ناتال، وجود رفلاکس و جرم ایجاد کننده ی عفونت ادراری نداشت، اما با سن ابتلا به عفونت ارتباط داشت. هیدرونفروز در 20 درصد، اسکار در 46 درصد و رفلاکس در 47 درصد بیمارانی که برای آن ها اقدامات تصویربرداری انجام شده بود، وجود داشت.
نتیجه گیری
عفونت ادراری، همچنان به عنوان یک بیماری جدی در کودکان شناخته می شود. مقاومت دارویی جرم های ایجاد کننده ی آن به آمینوگلیکوزیدها قابل اغماض است، اما نسبت به سفالوسپورین ها در حال افزایش است و داروهایی مانند کوتریموکسازول به جهت مقاومت بالای ارگانیسم ها، دیگر آنتی بیوتیک مناسبی محسوب نمی شوند. درمان مناسب و جدی و پی گیری و بررسی زمینه ای برای جلوگیری از عوارض درازمدت بیماری توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
635 تا 642
لینک کوتاه:
magiran.com/p1715051 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!