برآورد زی توده روی زمینی درختان جنگل با استفاده از تصویرهای نوری و راداری (مطالعه موردی: حوضه ناو اسالم گیلان)

چکیده:
استفاده از داده های سنجش از دور یکی از روش های کاربردی در برآورد مقدار زی توده گیاهی است. در این پژوهش، داده های راداری ماهواره آلوس-2، با قطبش کامل و تصویرهای نوری ماهواره سنتینل-2، برای برآورد زی توده روی زمینی درختان در جنگل های سری یک حوضه ناو اسالم گیلان استفاده شد. مقدار بازپراکنش در قطبش های مختلف، خصوصیات بافت و ویژگی های تجزیه هدف از تصویرهای راداری و باندهای اصلی و مصنوعی به دست آمده از تصویرهای نوری در سه ترکیب مختلف شامل تصویرهای راداری، تصویرهای نوری و ترکیب تصویرهای راداری و نوری، به عنوان ورودی های مدل شبکه عصبی مصنوعی و رگرسیون خطی چندگانه درنظر گرفته شدند. به منظور اندازه گیری زمینی زی توده از 149 قطعه نمونه استفاده شد. ارزیابی شبکه های عصبی و رگرسیون خطی چندگانه با استفاده از آماره های R2 و RMSE نشان داد که در تمامی حالت ها مدل شبکه های عصبی نسبت به رگرسیون خطی کارایی بهتری در برآورد زی توده روی زمینی درختان داشت. نتایج بهترین شبکه عصبی نشان داد که ترکیب داده های نوری و راداری با مقدار R2 و RMSE به ترتیب 0/86 و 31/62 مگاگرم در هکتار (15/34 درصد) می تواند زی توده درختی را برآورد کند. همچنین، نتایج استفاده از تصویرهای راداری و نوری به طور مجزا نشان داد که مقدار R2 و RMSE برای مدل سازی زی توده توسط تصویرهای راداری به ترتیب 0/57 و 49/17 مگاگرم در هکتار (23/85 درصد) و برای تصویرهای نوری 0/72 و 39/53 مگاگرم در هکتار (19/17 درصد) بود که نشان دهنده برتری مدل سازی زی توده روی زمینی توسط تصویرهای نوری بود. نتایج کلی نشان از برآوردهای دقیق تر زی توده در صورت استفاده هم زمان از تصویرهای راداری و نوری و استفاده از مدل شبکه عصبی مصنوعی داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
320 تا 331
لینک کوتاه:
magiran.com/p1715126 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!