بررسی تاثیر اخلاق حرفه ای بر ویژگی های شخصیتی کارکنان دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی حضرت زینب (س) شهرستان لنگرود

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
از جمله عواملی که باعث افزایش عملکرد سازمانی می شود شخصیت افراد می باشد. سازش و هماهنگی بین نوع شخصیت و نوع محیط باعث سازگاری بیشتر با شغل و حرفه می گردد که به نوبه خود به عملکرد سازمانی مثبت منجر می شود. با توجه به اهمیت این موضوع، هدف اصلی این تحقیق، بررسی تاثیر اخلاق حرفه ای بر ویژگی های شخصیتی کارکنان دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی حضرت زینب (س) شهرستان لنگرود می باشد.
روش ها
نوع مطالعه توصیفی -پیمایشی بوده که با استفاده از پرسشنامه های اخلاق حرفه ای محقق ساخته و ویژگی های شخصیتی نئو سنجش ها انجام شد. پرسشنامه های مذکور از روایی محتوا برخوردار بوده وپایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه های اخلاق حرفه ای و ویژگی های شخصیتی به ترتیب (801/0) و (877/0) تعیین گردید. حجم نمونه 162 نفر بود که با روش نمونه گیری به شیوه تصادفی ساده انجام شد. پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامه های تکمیل شده، داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 تحلیل گردید.
یافته ها
از کل افراد نمونه 103 نفر زن و 59 نفر مرد بودند. یافته ها نشان داد که تاثیر رگرسیون بین اخلاق حرفه ای و ویژگی های شخصیتی کارکنان برابر 786/12 می باشد که نشان دهنده تاثیر بالای اخلاق حرفه ای بر ویژگی های شخصیتی کارکنان می باشد. ضرایب تاثیر رگرسیون بین اخلاق حرفه ایی و مولفه های ویژگی های شخصیتی کارکنان به ترتیب زیر ثبت شد: ضرایب 998/11، 554/7، 891/6، 781/6 که به ترتیب مربوط به مسئولیت اجتماعی، مسئولیت سازمانی، تعلق به اجتماع علمی و خود کارایی می باشد.
نتیجه گیری
نتایج نشان دهنده تاثیر بالای اخلاق حرفه ای بر ویژگی های شخصیتی کارکنان دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی حضرت زینب (س) شهرستان لنگرود می باشد طوریکه که اخلاق حرفه ای بیشترین تاثیر را بر مسئولیت اجتماعی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1715840 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!