ارزیابی ارگونومیکی ریسک فاکتورهای اختلالات اسکلتی- عضلانی در کارکنان اداری به روش ROSA و ارتباط آن با بهره وری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
عدم توجه به اصول ارگونومی و رعایت نکردن آن در محیط کار، آسیب ها و هزینه های بسیار زیادی برای کارکنان، کارفرمایان به دنبال خواهد داشت و موجب کاهش بهره وری و کارآیی افراد می گردد. هدف از این مطالعه تعیین ریسک فاکتورهای اختلالات اسکلتی – عضلانی در کارکنان اداری به روش ROSA و ارتباط آن با بهره وری بود.
روش ها
مطالعه تحلیلی حاضر بر روی کارمندان اداری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1393 انجام شد. ابزار مورد استفاده پرسشنامه های بهره وری و نوردیک بود و پوسچر کارکنان با روش ارزیابی سریع استرین اداری (ROSA) بررسی شد. برای آنالیز داده ها از نرم افزارآماریSPSS 20 و آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافته ها
در این مطالعه میانگین سنی 56 نفر از کارمندان مورد مطالعه 62/6±75/40 سال و میانگین سابقه کار آنان 12/6±67/16 سال بود. 1/41% کارکنان دارای بهره وری زیاد و بترتیب 9/42 % و 1/16 % از کارکنان دارای بهره وری متوسط و کم بودند به طوری که میانگین نمره بهره وری کارکنان 5/23±7/82 به دست آمد که در سطح متوسط قرار داشت. بیشترین درصد فراوانی در روش ROSA نمره 5 (9/42%) بود. نمره ROSA با بهره وری رابطه غیرمستقیم و معنی داری داشت (752/0- =R، 001/0>P).
نتیجه گیری
بهره وری کارکنان اداری متوسط بود و با توجه به میانگین نمره ROSA، کارکنان از نظر ریسک فاکتور ارگونومیکی در ناحیه هشدار قرار داشتند. بنابراین به کار بردن اصول ارگونومی در محیط کار، شغل و تجهیزات نقش بسزایی در افزایش بهره وری هر سازمان و ارگان صنعتی خواهد داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1715845 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!