ویژگی های ضدقارچی و بیوکنترلی باکتری های تجزیه کننده کیتین علیه پوسیدگی فوراریومی ریشه گلرنگ

پیام:
چکیده:
توانایی تجزیه کیتین 78 سویه باکتریایی جدا شده از 48 نمونه خاک و ریشه مزارع مختلف گلرنگ Carthamus tinctorius L. مورد بررسی قرار گفت. فعالیت تجزیه کنندگی کیتین باکتری ها روی محیط حاوی کیتین کلوئیدی و براساس تولید هاله شفاف اطراف کلونی های باکتری ها سنجیده شد. از میان باکتری های مورد مطالعه، یازده سویه باکتریایی توانستند کیتین موجود در محیط را با شدت های متفاوت تجزیه کرده و هاله شفاف اطراف کلونی های خود ایجاد کنند که در چهار جدایه EM9، ES41، ES7 و ER13 قطر هاله تولید شده بیش از 10 میلی متر بود و توانایی بالاتری در تولید آنزیم های تجزیه کننده کیتین از خود نشان دادند. براساس توالی یابی ژن s16ریبوزومی و برخی
ویژگی های مورفولوژیک، سویه های EM9، ES41 و ES7 به عنوان گونه ی Bacillus cereus و سویه ER13 به عنوان Pantoea agglomerans تشخیص داده شدند. در آزمون ضدقارچی، این باکتری ها به خوبی از رشد میسلیوم های Fusarium solani جلوگیری کرده و در مطالعات میکروسکوپی، تغییرات مورفولوژیکی شامل پژمردگی و پیچیدگی شدید میسلیوم ها، کاهش قطر میسلیوم و گرانوله شدن سیتوپلاسم سلول ها، تشکیل کلامیدوسپورهای بزرگ و ساختارهای شبه اسپورودوخیوم در میسلیوم های قارچ هدف مشاهده شد. در مطالعات گلخانه ای، باکتری های قوی در تجزیه کیتین، سویه های EM9، ES41، ES7 و ER13، در روش پوشش دهی بذر به طور معنی دار از وقوع بوته میری و پوسیدگی ریشه و طوقه فوزاریومی روی گیاهان گلرنگ جلوگیری کردند. هم چنین وزن خشک ریشه و اندام های هوایی در گیاهان تیمار شده با سویه EM9، به ترتیب 14 و 22 درصد افزایش را نشان دادند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
225 تا 234
لینک کوتاه:
magiran.com/p1716234 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!