بررسی تاثیر ارتزهای مچ پا-پایی بر متغیرهای راه رفتن و تعادل افراد سکته مغزی: مطالعه مروری

پیام:
چکیده:
هدف سکته مغزی به دنبال قطع یا اختلال خون رسانی به قسمتی از مغز ایجاد می شود. عوارض ناشی از سکته مغزی، می تواند از عوارض جزئی همانند علائم عصبی تا اختلالات خیلی شدید، بسته به محل و شدت آسیب دیدگی متفاوت باشد. همی پارزی یکی از شایع ترین اختلالات در افراد دچار سکته مغزی در فاز حاد این عارضه است. برخی اختلالات دیگر نیز همچون اختلالات تعادلی وضعیتی نیز ممکن است به دنبال سکته مغزی مشاهده شود. تمامی اختلالات نورولوژیکی ناشی از سکته مغزی ممکن است سبب محدودیت دامنه حرکتی افراد از رنج کم تا زیاد شود. بازیابی توانایی راه رفتن یکی از مهم ترین اهداف توان بخشی افراد دچار سکته مغزی است. از این رو استفاده از وسایل کمکی همچون ارتزها می تواند برای این افراد مفید واقع شود. یکی از متداول ترین روش های درمانی برای کنترل عارضه دراپ فوت ناشی از سکته مغزی استفاده از ارتزهای مچ پا-پایی است. ارتز مچ پا-پایی با فراهم کردن ثبات مچ و قرار دادن پا در وضعیت مطلوب از افتادگی پا و سایر حرکات ناخواسته جلوگیری می کند و باعث می شود تا راه رفتن عادی شود. هدف مطالعه مروری حاضر ارزیابی تاثیرگذاری ارتزهای مچ پا-پایی بر تعادل و مولفه های زمانی مکانی، کینتیکی و کینماتیکی راه رفتن افراد با عارضه دراپ فوت ناشی از سکته مغزی است.
روش بررسی جست وجو در پایگاه های اطلاعاتی گوگل، اشپرینگر، ساینس دایرکت، پابمد، و اوید برای یافتن مطالعات در بازه زمانی 1996 تا 2016 که تاثیر ارتوزهای مچ پا- پایی را در افتادگی مچ سنجیده اند، انجام شده است. پس از بررسی و طبقه بندی مقالات به دست آمده، مقالات موجود بر اساس متغیرهای زمانی مکانی راه رفتن، کینتیک، کینماتیک و تعادل تحلیل شدند. در نهایت 21 مطالعه جهت ارزیابی نهایی انتخاب شدند.
یافته ها 21 مقاله درباره تاثیر ارتز مچ پا-پایی بر متغیرهای راه رفتن افراد دراپ فوت ناشی از سکته مغزی تجزیه وتحلیل شده است. متغیر زمانی مکانی در 14 مقاله و مولفه های کینتیک و کینماتیک در هفت مقاله ارزیابی شده است. ارتز مچ پا-پایی تاثیر معناداری بر طول و عرض گام داشته است، ولی بر سرعت، کادنس، قرینگی راه رفتن و تعادل افراد تاثیر معنادار نداشته است. همچنین استفاده از ارتز مچ- پایی سبب بهبود مولفه های کینتیکی راه رفتن، کینماتیک مچ پا و کینماتیک زانو در فاز ایستایی می شود، ولی بر کینماتیک مفصل زانو در فاز نوسانی و کینماتیک مفصل هیپ در صفحه فرونتال و ساجیتال تاثیر چندانی نداشته است. درباره تاثیر ارتز بر ممان اینرسی و پاور مفاصل مطالعات اندکی وجود داشت، ولی نتیجه حاکی از نبود تفاوت معنادار در این مولفه ها بود.
نتیجه گیری این مطالعه نشان داد مدل های مختلف ارتز مچ پا-پاییاستاتیک یا دینامیک، بسته به جنس و طراحی شان، تاثیرهای متناقضی بر تعادل، مولفه های کینتیک، کینماتیکی و متغیرهای راه رفتن افراد سکته مغزی می گذارند. استفاده از ارتزهای مچ پا-پایی در مقایسه
زبان:
فارسی
صفحات:
164 تا 179
لینک کوتاه:
magiran.com/p1717090 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!