ارایه یک روش جدید و کارامد در تشخیص اتوماتیک سلول های لوسمی حاد لنفوئیدی (ALL) با استفاده از تلفیق شاخص های آشوب گونه، هندسی و آماری

چکیده:
مقدمه
لوسمی حاد لنفوئیدی (Acute lymphocytic leukemia یا ALL) یکی از شایع ترین انواع سرطان خون در میان کودکان می باشد. با توجه به تعداد زیاد آزمایشگاه های تشخیص طبی، به نظر می رسد در آزمایشگاه هایی که فرد خبره ای به منظور تشخیص نهایی ALL حضور ندارد، نرم افزار می تواند ابزار مناسبی در جهت اهداف کمک تشخیصی باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، استفاده از خصوصیات هندسی و آماری هسته ها در ایجاد یک سیستم تشخیص اتوماتیک دقیق بود.
روش ها
در این مطالعه با استفاده از الگوریتم تقطیع اتوماتیک، هسته ی سلول های سرطانی از تصاویر موجود جدا شد. با توجه به این که ویژگی های آشوب گونه باعث تمایز معنی داری در الگوهای رشته ای و لبه ها می گردد، در مرحله ی بعد سه دسته ویژگی هندسی، آماری و آشوب گونه از سلول ها استخراج گردید. به منظور تشخیص و طبقه بندی، الگوریتم ماشین بردار پشتیبان (Support vector machines یا SVMs) برای طبقه بندی مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها
روش پیشنهادی بر روی 312 تصویر میکروسکوپی شامل سلول های سالم و سرطانی مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها، صحت بالای 92 درصد و دقت بالای 93 درصد در شش گروه سلول را نشان داد. بررسی سطح زیر منحنی (Receiver operating characteristic یا ROC) نشان دهنده ی کارایی بالای 91 درصد در روش پیشنهادی بود.
نتیجه گیری
نتایج نشان دهنده ی کارامد بودن ویژگی های مذکور در طبقه بندی سلول های ALL است. از جمله امتیازات استفاده از ویژگی های آشوب گونه می توان به ایجاد تمایز در هسته ی سلول های سالم و سرطانی (که در اندازه و کروماتین تفاوت دارند) و استفاده از ویژگی های شکل ناهمگون سیتوپلاسم سلول های سالم اشاره نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
643 تا 647
لینک کوتاه:
magiran.com/p1717098 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!