بررسی و مقایسه روند سال خوردگی جمعیت در کشورهای آسیایی و اروپایی طی سال های 1950 تا 2015

پیام:
چکیده:
اهداف هدف از انجام این مطالعه بررسی و مقایسه روند سال خوردگی جمعیت در کشورهای اروپایی و آسیایی طی سال های 1950 تا 2015 است.
مواد و روش ها روش انجام این مطالعه به صورت تحلیل ثانویه است. داده های استفاده شده از داده های بخش جمعیت سازمان ملل متحد برای 90 کشور اروپایی و آسیایی گرفته شده است. روش آماری استفاده شده، تحلیل پیشینه بقاست. داده ها با استفاده از روش آماری stata و روش های ناپارامتری برآورد تابع بقای کپلان میر، نلسن الن و مدل نیمه پارامتری مخاطره متناسب کاکس تحلیل شدند.
یافته ها یافته ها نشان داد نرخ باروری کلی و امید زندگی در دو قاره اروپا و آسیا به سمت همگرایی پیش می رود. احتمال سال خوردگی با نرخ باروری کلی رابطه منفی و با امید زندگی رابطه مثبت دارد. برآورد تابع بقا و مخاطره تجمعی برای دو منطقه آسیا و اروپا در سال 2015 نشانگر آن است که احتمال سال خوردگی در این دو منطقه به طور معناداری متفاوت است. تابع بقای سال خوردگی برای کشورهای اروپایی به صفر نزدیک شده است؛ این بدان معناست که بیشتر کشورهای اروپایی وارد مرحله سال خوردگی جمعیت شده اند، درحالی که احتمال بقای سال خوردگی برای کشورهای آسیایی بیشتر از 75/0 است.
نتیجه گیری بر اساس نتایج این پژوهش، طی سال های 1950 تا 2015 درصد سال خوردگی جمعیت در همه مناطق قاره اروپا با فاصله فاحشی بیشتر از کشورهای آسیایی است. با توجه به کاهش سریع نرخ باروری و افزایش امید زندگی طی دهه های اخیر در مناطق کمتر توسعه یافته قاره آسیا، پیش بینی می شود روند سال خوردگی جمعیت بر خلاف دهه های گذشته در این مناطق سرعت بیشتری به خود بگیرد و درنهایت تا سال 2050، این شاخص در کشورهای آسیایی از کشورهای اروپایی پیشی بگیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1717130 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!