خودکارآمدی و آمادگی زنان برای کاهش مصرف اختیاری نمک

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
بین دریافت زیاد نمک با افزایش خطر بسیاری از بیماری های غیرواگیر رابطه مستقیم وجود دارد. هدف از این مطالعه تعیین خودکارآمدی و آمادگی زنان برای کاهش مصرف اختیاری نمک بود.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی در سال 1394 با استفاده از پرسشنامه خودایفا بر روی 561 زن مراجعه کننده به واحدهای مراقبت زنان شهر تهران انجام شد. پرسش نامه حاوی سوالات آگاهی درمورد رابطه نمک با بیماری ها، مواجهه با کاهش مصرف، مصرف اختیاری نمک، مراحل تغییر، خودکارآمدی و وضعیت دموگرافیک زنان بود. داده ها با تست های آماری کای دو، آنالیز واریانس و رگرسیون لجستیک تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
میانگین سن زنان 1/10± 21/36 سال بود و 8/39درصد آن ها با کاهش مصرف نمک مواجه بودند. هنگام پختن غذا 6/81درصد زنان همیشه یا اغلب اوقات به غذا نمک اضافه می کردند. یک سوم زنان در مرحله پیش تفکر و 2/41درصد درمرحله آمادگی برای کاستن از مصرف نمک بودند. مرحله تغییر با افزایش امتیاز خودکارآمدی افزایش می یافت (42/0=r و001/0>p). خودکارآمدی و مواجهه با محدودیت مصرف نمک مهم ترین عوامل تعیین کننده آمادگی زنان برای تغییر رفتار مصرف اختیاری نمک بود (به ترتیب 14/1- 06/1=CI 95درصد، 1/1=OR با 001/0>p و 42/2-03/1=CI95درصد، 58/1=OR با 038/0>p).
نتیجه گیری
نتایج نشان داد، مصرف نمک برای تهیه غذا توسط زنان زیاد است و کمتر از نیمی از زنان آماده تغییر رفتار هستند. به طورکلی با افزایش خودکارآمدی، زنان در مراحل بالاتر تغییر رفتار قرار می گرفتند. از آنجا که خودکارآمدی برای شروع و حفظ تغییر رفتار اهمیت دارد، در توانمندسازی زنان برای کاهش مصرف نمک می بایستی بر افزایش خودکارآمدی و نیز مهارت های جایگزینی نمک با طعم دهنده های سالم تاکید شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1717237 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!