اثرات محافظتی و درمانی عصاره ی سیاه دانه و ویتامین E در سمیت کلیوی ناشی از سیس پلاتین در موش صحرایی

چکیده:
زمینه و هدف
سیس پلاتین یکی از مهم ترین داروهای ضد سرطان است که استفاده ی بالینی از آن بدلیل سمیت کلیوی به میزان زیادی محدود شده است و سیاه دانه نیز گیاهی یکساله با اثرات فارماکولوژیک متعدد می باشد که بطور سنتی در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شده است. در مطالعه حاضر اثرات پیشگیری و پیشگیری- درمان عصاره سیاه دانه بر سمیت کلیوی ناشی از سیس پلاتین در موش صحرایی بررسی شد.
روش بررسی
در این بررسی اثر تجویز عصاره سیاه دانه و ویتامینE بر تغییر پارامترهای سرمی شامل کراتینین، آلبومین، اسمولاریته، گلوکز و ایندکس کلیوی در موش های صحرایی درمان شده با سیس پلاتین بررسی گردید.
یافته ها
تجویز سیس پلاتین موجب تغییر معنی دار پارامترهای سرمی کراتینین، آلبومین، اسمولاریته و ایندکس کلیوی شد. غلظت کراتینین سرم گروه های پیشگیری و پیشگیری- درمان ویتامین E و پیشگیری- درمان عصاره (100 و 200 میلی گرم بر کیلوگرم) نسبت به گروه سیس پلاتین کاهش معنی دار نشان داد. اسمولاریته سرم گروه های پیشگیری ویتامینE، پیشگیری و پیشگیری- درمان سیاه دانه (100 میلی گرم بر کیلوگرم) و پیشگیری و پیشگیری- درمان سیاه دانه (200 میلی گرم بر کیلوگرم) در مقایسه با روز دوازده گروه سیس پلاتین کاهش معنی دار نشان دادند. آلبومین سرم روز دوازده گروه پیشگیری- درمان ویتامین E نسبت به گروه سیس پلاتین افزایش معنی دار نشان داد. ایندکس کلیوی در گروه های پیشگیری و پیشگیری- درمان ویتامین E و همچنین گروه پیشگیری- رمان سیاه دانه (100 میلی گرم بر کیلوگرم) در مقایسه با گروه سیس پلاتین کاهش معنی داری داشت.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که استفاده از عصاره ی سیاه دانه و ویتامین E موجب بهبود نسبی در سمیت کلیوی ایجاد شده توسط سیس پلاتین می شود. البته برای روشن شدن ابعاد بیشتری از اثرات محافظتی سیاه دانه بر سمیت کلیوی ناشی از سیس پلاتین مطالعات بیشتری مورد نیاز است.
زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1717264 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!