بررسی تاثیر تمرین های هوازی و مکمل سازی نانوذرات سلنیوم بر سطوح سایتوکاین های بافت کبد در موش های مبتلا به سرطان پستان با رده سلولی 4T1

پیام:
چکیده:
مقدمه
کبد به عنوان یکی از بافت های اصلی تاثیرپذیر از تغییرات ایمونولوژیک، از جمله فعالیت سایتوکاین ها، معرفی شده است. نشان داده شده است که استفاده از نانوذرات سلنیوم و فعالیت های ورزشی به صورت مجزا می توانند در کاهش حجم تومور و تقویت پاسخ های ایمونولوژی موثر باشند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر هم زمان تمرین های ورزشی هوازی تناوبی و مکمل سازی نانوذرات سلنیوم بر سطوح سایتوکاین های بافت کبد در موش های مبتلا به سرطان پستان بود.
مواد و روش ها
تعداد 64 سر موش بالب سی به 8 گروه مختلف پژوهشی تقسیم شدند. انجام تمرین تناوبی هوازی و مصرف خوراکی نانوذرات سلنیوم به مدت 6 هفته پیش و پس از القای سرطان در گروه های مربوطه اعمال شد. در پایان هفته ششم پس از القای تومور، میزان سایتوکاین های IL-6، IL-4، TNF-α و INF-γ در بافت کبد به روش الایزا اندازه گیری شد.
یافته ها
کاهش معنی دار سایتوکاین های IL-6، TNF-α و IL-4 در بافت کبد در موش های سرطانی مشاهده شد (05/0>P). تمرین تناوبی هوازی باعث افزایش معنی دار در سایتوکاین های IL-6 و TNF-α در بافت کبد شده (05/0>P) و هم چنین، افزایش سایتوکاین اینترفرون گاما به دنبال استفاده از نانوذرات سلنیوم در بافت کبد مشاهده شد (05/0>P). هم چنین نتایج پژوهش نشان دهنده کاهش حجم تومور به دنبال تمرین های ورزشی و استفاده از نانوذرات سلنیوم است.
نتیجه گیری
براساس نتایج پژوهش حاضر تغییرات سایتوکاین ها در بافت کبد هم زمان با کاهش حجم تومور است. این احتمال وجود دارد که استفاده از نانوذرات سلنیوم و تمرین های ورزشی از طریق تقویت پاسخ های سیستم ایمنی، به کاهش حجم تومور و تعدیل میزان سایتوکاین ها در کبد کمک کرده باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
116 تا 125
لینک کوتاه:
magiran.com/p1717518 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!