خودگزارشی مشکلات رفتاری هیجانی در نوجوانان قربانی مین و مهمات عمل نکرده

چکیده:
مقدمه
پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه وضعیت خود گزارشی مشکلات رفتاری-هیجانی نوجوانان قربانی مین و مهمات عمل نکرده ثبت شده در پنج استان مرزی ایران انجام شده است.
مواد و روش کار
روش پژوهش از نوع مقطعی بود. در این پژوهش از پرسشنامه خودگزارشی سلامت روان کودکان و نوجوانان آخنباخ Youth Self Report test of Achenbach (YSR) که یکی از ابزاهای غربالگری روانشناسی برای ارزیابی مشکلات رفتاری- هیجانی کودکان و نوجوانان است، استفاده شد. روش نمونه گیری در این تحقیق سرشماری کامل بود و حجم نمونه 68 نفر یعنی کلیه نوجوانان قربانی مین و مهمات عمل نکرده در کشور در نظر گرفته شد، میزان مشارکت 63/2 % (43 نفر) بود ). عوامل زمینه ای موثر بر روی نمره کلی آخباخ در کودکان و نوجوانان آسیب دیده از مین و مهمات عمل نکرده با استفاده از انالیز رگرسیون انجام شد.
یافته ها
تعداد شرکت کنندگان شامل 35 پسر و 8 دختر بودند. میانگین سن کل نمونه ها 16/18 (انحراف معیار2/30)، در دختران 515 (انحراف معیار2/82) و پسران 16/25 (انحراف معیار2/18) بود. میانگین درصد جانبازی 42/67 (با انحراف معیار16/95)، طیف آن بین 70-20 درصد بود. عملکرد تحصیلی اکثر نوجوانان مورد مطالعه در حد متوسط بود. بین وضعیت تحصیلی دختران و پسران قربانی مین و مهمات عمل نکرده تفاوت معناداری وجود نداشت. بالاترین میانگین نمره پرسشنامه خودگزارشی مشکلات رفتاری-هیجانی در کل نمونه ها مربوط به اضطراب/افسردگی و رفتار پرخاشگرانه داشت. میانگین نمره کلی آخنباخ در دختران بالاتر از پسرانبود. میزان جانبازی(درصد جانبازی) با نمره کلی اخنباخ و اختلال درونی سازی ارتباط معنی داشت. میانگین گویه های اضطراب/افسردگی، مشکلات تفکر و مشکلات توجه در دختران از پسران قربانی مین و مهمات عمل نکرده به طور معناداری بیشتر بود. سن، میزان تحصیلات و تعداد افراد خانوار مهترین عوامل زمینه ای موثر بر روی نمره کلی آخباخ در کودکان و نوجوانان آسیب دیده از مین و مهمات عمل نکرده بودند.
بحث و نتیجه گیری
آسیب با مین و مهمات عمل نکرده بر روی باز خورد فردی روانشناختی نوجوانان با مشکلات اضطراب/افسردگی، مشکلات توجه و تمرکز بیشتری همراه است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
421
لینک کوتاه:
magiran.com/p1717571 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!