مقایسه رفتارهای بهداشتی مادران کودکان زیر 1سال مبتلا به اسهال و سایرکودکان بستری دربخش اطفال بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر سال 1395-1394

پیام:
چکیده:
مقدمه
سالیانه در دنیا بیش از 14 میلیون کودک در اولین سال زندگی از بین می روند، که بیماری های اسهالی یکی از علل اصلی مرگ و میر در بین این کودکان بشمار می رود. این مطالعه با هدف مقایسه ی رفتار های بهداشتی مادران کودکان زیر یک سال اسهالی و سایر کودکان بستری در بخش اطفال انجام شده است.
مواد و روش کار
پژوهش حاضر مطالعه ای توصیفی تحلیلی است، که بر روی 246 شیرخوار زیر یک سال بستری در بخش اطفال با تعداد 123 نفر در هرگروه کودکان اسهالی و غیر اسهالی انجام شد. جهت گرد آوری اطلاعات از پرسشنامه ای، شامل دو بخش اطلاعات جمعیت شناختی و رفتار های بهداشتی استفاده گردید. برای تعیین اعتبار صوری و محتوا پرسشنامه از 10 نفر اعضاء هیئت علمی نظر سنجی شد. پایایی ابزار با مطالعه پیلوت بر روی 25 نفر در هرگروه و با باز آزمونی مورد بررسی قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آماره های(فراوانی(درصد)، میانگین، انحراف معیار و دامنه) و با توجه به عدم تبعیت متغیر رفتار های بهداشتی از توزیع نرمال از آزمون های تحلیلی کای اسکور، من ویتنی یو و کروس کالوالیس در سطح معنی داری05/0 با استفاده از نرم افزار spss v.19 استفاده شده است.
یافته ها
در مطالعه حاضر کودکان اسهالی با میانگین سنی 16/ 8 ماه و انحراف معیار 65/2 وکودکان مبتلا به سایر بیماری ها با میانگین سنی 24/6 ماه و انحراف معیار 30/3 شرکت کرده اند. نتایج مطالعه نشان داده که بین اطلاعات جمعیت شناختی با بروز بیماری در کودکان تفاوت معنی داری وجود نداشته و نمره رفتار های بهداشتی در گروه اسهالی با میانگین 8/16 و انحراف معیار 39/2 و در گروه غیر اسهالی ها با میانگین 3/17 و انحراف معیار 06/2 بوده که نشان دهنده عدم تفاوت معنی دار رفتار های بهداشتی در دو گروه کودکان اسهالی و غیر اسهالی با یکدیگر است.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به عدم تفاوت معنی دار رفتار های بهداشتی در دو گروه کودکان اسهالی و غیر اسهالی، با استفاده از یافته های این پژوهش می توانند به نقاط ضعف و قوت رفتارهای بهداشتی مادران پی برده و نهایت تلاش را در جهت بالا بردن دانش عمومی بخصوص رفتارهای بهداشتی مادران مبذول داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1717674 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!