تاثیر هشت هفته تمرینات ورزشی مقاومتی بر بیومارکرهای جدید بیماری های قلبی-عروقی در مردان بزرگسال چاق

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
چاقی و اختلالات مرتبط با آن از دلایل عمده ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی و در نتیجه افزایش میزان مرگ ومیر می باشد. با این حال، نتایج مطالعات بیان گر اثرات مناسب تمرینات ورزشی بر چاقی و عوارض ناشی از آن است. لذا هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر هشت هفته تمرین مقاومتی بر شاخص های لیپوکالین-2 (LCN2) و پروتئین متصل به اسید چرب (FABP4) در مردان بزرگسال چاق بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه نیمه تجربی 24 مرد بزرگسال چاق انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و تمرین جایگزین شدند. گروه تمرین در یک برنامه تمرین مقاومتی با شدت 80-50 درصد یک تکرار بیشنه به مدت هشت هفته (سه جلسه در هفته) شرکت کردند. نمونه های خون وریدی در دو مرحله قبل و پس از پایان تمرینات جمع آوری شد. هم چنین شاخص های ترکیب بدنی در هر دو مرحله اندازه گیری شدند.
نتایج
تمرین مقاومتی باعث بهبود شاخص های درصد چربی بدن، محیط کمر و نسبت دور کمر به لگن در گروه تمرین شد (0/05 >P). به علاوه، نتایج نشان داد که غلظت شاخص لیپوکالین-2 در گروه تمرین (0/002 =P) در مقایسه با گروه کنترل (0/799 =P) پس از انجام تمرینات مقاومتی به طور معنی داری کاهش پیدا می کند. هم چنین، کاهش معنی دار در غلظت FABP4بعد از تمرینات در گروه تمرین (0/002 =P) مشاهده شد.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از پژوهش حاضر پیشنهاد می کند تمرینات به کار رفته با این شدت و طول مدت، موجب بهبود ترکیب بدنی و کاهش عوامل جدید خطرزای بیماری های قلبی-عروقی در مردان چاق می شود. با این وجود، مطالعات بیشتر جهت درک سازوکارهای مولکولی آن ضرورت دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
256 تا 264
لینک کوتاه:
magiran.com/p1717686 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!