بررسی تغییرات بیومکانیک ستون فقرات در اثر روند دژنراسیون دیسک های بین مهره ای

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
روند دژنراسیون در اثر مرور زمان تمام اندام های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و دیسک های بین مهره ای نیز از این قائده مستثنی نیستند. دژنراسیون دیسک بین مهره ای مهمترین علت دردهای کمر در انسان است، لذا آگاهی از تغییرات بیومکانیک ناشی از آن اهمیت ویژه ای دارد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی تمام بیمارانی که به دلیل کمردرد به کلینیک ستون فقرات بیمارستان باهنر شهر کرمان مراجعه کرده بودند و حداقل یک ماه درمان برای آن ها ناموفق بوده، وارد شدند. جهت تشخیص و درمان، رادیوگرافی های ایستاده ستون فقرات به صورت روبه رو و نیم رخ فلکشن-اکستنشن و نیز ام آرآی درخواست می شد. میزان ترنسلیشن و روتیشن در صفحه ساجیتال و هم چنین ارتفاع قدامی و خلفی دیسک بر حسب گرید های مختلف دژنراسیون ارزیابی می گردید.
نتایج
شدت دژنراسیون دیسک با افزایش سن نسبت مسقیم داشت. با پیشرفت دژنراسیون ارتفاع دیسک بین مهره ای در قدام و خلف کاهش پیدا می کرد. با افزایش گرید دژنراسیون میزان جابه جایی و چرخش در صفحه ساجیتال کاهش یافته بود و شدت این کاهش با ارتفاع خلفی دیسک ارتباط مستقم داشت.
نتیجه گیری
روند دژنراسیون با افزایش سن تشدید می گردد و با افزایش شدت دژنراسیون در سگمان های حرکتی ستون فقرات فضای دیسک به طور پیش رونده کاهش می یابد؛ به دنبال آن حرکات ترنسلیشنی و روتیشنی ستون فقرات کاهش پیدا می کنند، به طوری که گرید 3 دژنراسیون را می توان معادل فاز رسیدن به ثبات سگمان حرکتی دانست.
زبان:
فارسی
صفحات:
286 تا 291
لینک کوتاه:
magiran.com/p1717690 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!