مدل اولویت بندی آموزشی در شبیه ساز رانندگی با استفاده از الگوی پرموتاسیون

چکیده:
زمینه و هدف
انسان، راه و وسیله نقلیه، اجزای اصلی تشکیل دهنده ترافیک و حمل ونقل می باشند که هریک به تنهایی و به صورت ترکیبی، سهمی در بروز تصادفات رانندگی دارند. تامین و ارتقای سطح ایمنی حمل ونقل در سایه شناخت سهم و وضعیت هریک از این عوامل در کشور و عملکرد صحیح و به موقع به منظور بهبود وضعیت هریک از این مولفه ها تحقق می یابد. در صورت شناسایی هریک از عوامل فوق می توان راهکارهای مناسبی را برای کاهش تصادفات و افزایش ایمنی پیشنهاد داد. یکی از راهکارهای مهم و اصلی، آموزش است که به ویژه در کاهش تصادفات با دلیل انسانی و همچنین اندرکنش عامل انسانی و سایر عوامل موثر می باشد؛ با توجه به اینکه در راستای آموزش بهتر رانندگان در شرایط فعلی دنیا از روش های نوین و تجهیزات شبیه سازی استفاده می شود.
روش
در این پژوهش، شناسایی بسته های آموزشی با استفاده از مطالعه ادبیات و سرفصل های موجود در کشور و مطالعه تطبیقی انجام پذیرفت و در گام بعد از الگوی پرموتاسیون برای اولویت بندی بسته ها استفاده شد. در این روش اولویت بندی، تعدادی گزینه و تعدادی معیار وجود دارند که باید جایگشت های مختلف با توجه به اولویت گزینه ها تشکیل شود و در نهایت مناسب ترین جایگشت که بیشترین امتیاز را کسب کرد، انتخاب نهایی شود.
یافته ها
در این پژوهش، بسته های آموزشی مناسب در شبیه ساز رانندگی در جهت کاهش تصادف، خطاهای انسانی و تخلف، شناسایی و اولویت بندی شدند. بر اساس الگوی ارائه شده، بسته آموزشی مهارت محور شامل توجه و تمرکز، مدیریت سرعت، درک خطر، مدیریت سبقت و رعایت حق تقدم منتخب شد.
پیشنهادها: پیشنهاد می شود که مدیران آموزشی و تصمیم گیران در شرایط بودجه کم و ناکافی از بسته جامع تر و ضروری تر مهارتی مبتنی بر تصادفات، تخلفات و درک خطر در آموزش های با شبیه ساز رانندگی استفاده کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p1717858 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!