مقایسه حساسیت سنجی نوارهای E-test با دیسک های آنتی بیوتیکی سفوکسیتین و اوگزاسیلین در تشخیص سویه های استافیلوکوک ساپروفیتیکوس مقاوم به متی سیلین

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
باکتری استافیلوکوک ساپروفیتیکوس در طی سالها، علاوه بر اینکه به یک عامل بیماری زای جدی تبدیل شده، به طیف وسیعی از آنتی بیوتیک ها نیز مقاومت پیدا کرده است. ارائه روشی ارزان، سریع و در دسترس در شناسایی باکتری های مقاوم می تواند از گسترش آلودگی های وابسته به این باکتری جلوگیری کند. این مطالعه با هدف مقایسه حساسیت سنجی نوارهای E-test با دیسک های آنتی بیوتیکی سفوکسیتین و اوگزاسیلین در تشخیص سویه های استافیلوکوک ساپروفیتیکوس مقاوم به متی سیلین در نمونه های بالینی انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه، 590 ایزوله متفاوت از قسمت های مختلف مراکز درمانی شهر زاهدان جداسازی شد. بعد از اینکه ایزوله ها تایید جنس شدند، در 262 نمونه، مقاومت به متی سیلین به وسیله دیسک های آنتی بیوتیکی سفوکسیتین 30 میکروگرم و اوگزاسیلین 1 میکروگرم مشخص گردید. برای تعیین حداقل غلظت مهاری، از نوارهای E-test اوگزاسیلین و سفوکسیتین مطابق با آخرین استانداردهای CLSI استفاده شد. ژن mecA توسط PCR مورد شناسایی قرار گرفت و به عنوان گلداستاندارد در نظر گرفته شد.
یافته ها
حساسیت تست های انجام شده برای آنتی بیوتیک های سفوکسیتین و اوگزاسیلین در روش های دیسک انتشاری به ترتیب 09/89%، 81/68% و در روش حداقل غلظت مهاری به ترتیب 18/98%، 27/97 % بود. از مجموع 262 نمونه، 110 نمونه با آزمون PCR مقاوم به متی سیلین شناخته شدند.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد دیسک آنتی بیوتیکی اوگزاسیلین برای تعیین سویه های مقاوم به متی سیلین در استافیلوکوک ساپروفیتیکوس دارای حساسیت قابل قبولی نیست. همچنین روش های مبتنی بر استفاده از نوارهای E-Test، دارای بیشترین میزان حساسیت و ویژگی می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
116 تا 126
لینک کوتاه:
magiran.com/p1718584 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!