بررسی نقش پیش بینی کننده باورهای خودکارآمدی و فراشناخت برگرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان

پیام:
چکیده:
مقدمه
گرایش به تفکر انتقادی در دنیای مدرن، یک فرایند پیچیده شناختی مورد نیاز برای مشارکت عاقلانه در یک جامعه دموکراتیک شناخته می شود. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش پیش بینی کننده باورهای خودکارآمدی و فراشناخت برگرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان بود
روش ها
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی بر روی کلیه دانشجویان رشته های مامایی، پرستاری، بهداشت و پیراپزشکی مشغول به تحصیل دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال تحصیلی 94-1393 بود. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 220 نفر (60/9 درصد زن و 39/1 درصد مرد) و به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ایانتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه های باورهای خودکارآمدی شرر و همکاران، فراشناخت شراو و دنیسون و گرایش به تفکر انتقادی ریکتس بود. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمون t مستقل با استفاده از نرم افزار SPSSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج نشان داد بین باورهای خودکارآمدی ( r= 0/390 ، P<0/001)، و فراشناخت ( r= 0/468 ، P<0/001 ) با گرایش به تفکر انتقادی همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد (P<0/001) و یافته های حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام نیز نشان داد که متغیر های باورهای خودکارآمدی (β=0/468، p<0/001) و فراشناخت (β=0/160، p<0/05) پیش بینی کننده معنی داری برای گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان هستند. همچنین آزمون t مستقل نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر در متغیرهای گرایش به تفکر انتقادی، باورهای خودکارآمدی و فراشناخت تفاوت معنی داری وجود دارد ، به نحوی که میزان گرایش به تفکر انتقادی (M= 104/79)باورهای خودکارآمدی(M= 56/37) و فراشناخت(M= 84/21) در بین دختران بیش تر از میزان گرایش به تفکر انتقادی(M= 92/57) باورهای خودکارآمدی (M= 49/23) و فراشناخت(M= 77/17) پسران بود .(P<0/001)
نتیجه گیری
با توجه به اهمیت نقش باورهای خودکارآمدی و فراشناخت در پیش بینی گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان، برنامه های دانشگاه ها باید به گونه ای سازماندهی شوند که در برنامه ریزی های آموزشی و برنامه درسی تجدیدنظر به عمل آید و از روش های فعال تدریس استفاده شود که به جای ذخیره سازی اطلاعات و حقایق علمی، دانشجویان را درگیر مسئله و حل آن نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1719234 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!