ویژگی های روانسنجی پرسشنامه شخصیت هگزاکو در میان دانش آموزان

پیام:
چکیده:
مقدمه
شخصیت، یک الگوی نسبتا پایدار از صفات، گرایش ها و یا ویژگی هایی که تا حدودی در رفتار ایجاد ثبات می کند، می باشد. به طور اختصاصی تر شخصیت از مجموعه ای از صفات یا گرایش ها که منجر به تفاوت های فردی در رفتار و همچنین ثبات و دوام رفتار در طول زمان های مختلف و موقعیت های گوناگون می شود، تشکیل شده است. هدف از این مطالعه بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه شخصیت هگزاکو در دانش آموزان بود.
مواد و روش ها
این یک مطالعه توصیفی از آزمون روانسنجی و اعتباریابی بود. یک نمونه ای از 473 شرکت کننده (242 دختر و 231 پسر) در سنین 15 تا 19 سال به طور تصادفی از میان دانش آموزان ساکن در سردشت، ایران انتخاب شده بودند.
یافته ها
با استفاده از آلفای کرونباخ، ضریب اعتبار کلی، صداقت و فروتنی، تهییج پذیری، برون گرایی، سازگاری، وظیفه شناسی و گشودگی نسبت به تجربه به ترتیب: 0/692، 0/480، 0/708، 0/569، 0/631، 0/548، 0/419 به دست آمد. علاوه بر این نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اجزاء اصلی و چرخش واریماکس نشان داد که پرسشنامه از 16 عوامل اشباع شده بود که با هم 59/161 درصد از واریانس را تبیین کرد. پس از اجرای تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول هفت عامل (با نام های تهییج پذیری، خود کم بینی، برونگرایی، صداقت و فروتنی، سازگاری، وظیفه شناسی، و گشودگی نسبت به تجربه) تایید شد. تفاوت معنی داری بین نمرات میانگین شخصیت دانش آموزان دختر و پسر مشاهده شد.
نتیجه گیری
یافته ها پیشنهاد می کنند که پرسشنامه شخصیت هگزاکو دارای اعتبار رضایت بخشی می باشد و می تواند برای سنجش شخصیت دانش آموزان ایرانی استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1720644 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!