تاثیر تخلیه هیجانی احساسات با نگارش کتبی بر میزان افسردگی زنان سرطانی

چکیده:
زمینه و هدف
یکی از اختلال های روان پزشکی شایع در بیماران مبتلا به سرطان، افسردگی است. مطالعه حاضر با هدف تاثیر تخلیه هیجانی احساسات با نگارش کتبی بر میزان افسردگی بیماران مبتلا به سرطان انجام شد.
روش کار
مطالعه مداخله ای حاضر به صورت نیمه تجربی و از نوع قبل و بعد با گروه کنترل، بر روی 30 بیمار مبتلا به سرطان مراجعه کننده به مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1394 انجام شد. از بیماران مبتلا به سرطان درخواست گردید که مقیاس افسردگی بک 21 سوالی را تکمیل نمایند. سپس از بیماران گروه مداخله خواسته شد که مداخله پژوهش حاضر را که نگارش کتبی روزانه احساسات و هیجانات منفی بوده است، به صورت چهار هفته متوالی و روزی 20 دقیقه اجرا نمایند. پس از یک ماه مجددا پرسشنامه افسردگی بک 21 سوالی توسط دو گروه تکمیل شد. داده های پرسشنامه استخراج و با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری تی زوجی، تی مستقل و تحلیل کوواریانس تجزیه تحلیل شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که میانگین نمرات افسردگی گروه آزمایش و شاهد در پیش آزمون تفاوت آماری معناداری نداشت (618/0=p) ولی در پس آزمون، میانگین نمرات افسردگی گروه آزمایش به طور معناداری کمتر از گروه شاهد بود (019/0=p). همچنین میانگین نمرات افسردگی گروه آزمایش در پس آزمون به طور معنادارداری کمتر از پیش آزمون بود (001/0›p) ولی میانگین نمرات افسردگی گروه شاهد در پیش آزمون تفاوت آماری معناداری با پس آزمون نداشت (131/0=p). در این پژوهش بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون افسردگی با سن، وضعیت تاهل و سطح تحصیلات در کل نمونه، گروه آزمایش و گروه شاهد ارتباط معناداری وجود نداشت.
نتیجه گیری
تخلیه هیجانی احساسات با نگارش کتبی بر میزان افسردگی در بیماران مبتلا به سرطان موثر است. توصیه می شود که از این روش به عنوان روشی کم هزینه و اثربخش در مراقبتهای بیماران سرطانی استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
64 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p1721353 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!