بررسی اثربخشی برنامه های مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) و ارتباط آن با رضایت شغلی، مورد مطالعه: یکی ازواحدهای تولید روغن نباتی غرب تهران

پیام:
چکیده:
زمینه وهدف
امروزه هرسازمانی برای ادامه حیات و توسعه خود به داشتن نیروی انسانی سالم و کارآمد و به کارگیری به جا و شایسته از این سرمایه نیازمند است و تحقق این امر تنها با اجرای برنامه هایی در قالب مدیریتHSE به صورت یکپارچه امکان پذیر است تا ضمن حذف فعالیت های موازی باعث ایجاد تعادل در امور سازمان شده و با ایجاد انگیزه در کارکنان به صرفه جویی در هزینه ها و افزایش بهره وری منجر شود.
هدف اصلی آن بررسی اثربخشی برنامه های مدیریت HSE و ارتباط آن با رضایت شغلی در کارخانه نوش آذر می باشد.
روش بررسی
روش تحقیق به صورت پیمایشی و تجزیه وتحلیل داده ها به صورت توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری آن، کارکنان نوش آذر که با استفاده از فرمول کوکران و با روش تصادفی تعداد 60 نفر تعیین گردید. ابزار سنجش، پرسشنامه محقق ساخته ای بود که روایی آن با استفاده از نظرات اساتید و اعضای هیئت علمی تائید وپایایی آن با روش کرونباخ، مورد سنجش قرار گرفت. داده ها با نرم افزار 22spss تجزیه وتحلیل گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد که بین نمره کلی برنامه های مدیریت HSE و نمره کلی رضایت شغلی و تمامی ابعاد آن قبل و بعد از مداخله رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.در زمینه رتبه بندی شاخص های مدیریت HSE، شاخص «برنامه های کنترلی بهداشت حرفه ای» و در زمینه رتبه بندی شاخص های رضایت شغلی، شاخص«مدیریت فنی» دارای بیشترین نمره بود.
نتیجه گیری
با توجه به معنی داری رابطه بین برنامه های مدیریت HSE و رضایت شغلی، هرچه این برنامه ها به صورت منسجم و دقیقتر و باکیفیت بیشتری اجرا شود اثر آن بر رضایت کارکنان بیشتر خواهد بود .
زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1721534 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!