بررسی کیفیت عشق و رضایت جنسی در مردان با سابقه پیمان شکنی و فاقد سابقه پیمان شکنی

چکیده:
مقدمه
پیمان شکنی زناشویی مساله ای تکان دهنده برای زوج ها و خانواده ها و پدیده ای دردناک در روابط زوجی است. این مطالعه با هدف تعیین تفاوت کیفیت عشق و رضایت جنسی در مردان با سابقه پیمان شکنی و فاقد سابقه پیمان شکنی انجام گرفته است.
روش
پژوهش حاضر علی-مقایسه ای و از نوع پس رویدادی است. نمونه پژوهش شامل دویست نفر از مردان متاهل است که به دلیل مشکلات زوجی و زناشویی به کلینیک های مشاوره و مددکاری اجتماعی مراجعه کرده بودند، که به دو گروه صد نفره با و بدون سابقه پیمان شکنی تقسیم شدند. ابزار پژوهش شامل، پرسشنامه پیمان شکنی، مقیاس اندازه گیری رضایت جنسی لارسون (بیست و پنج سوالی) و پرسشنامه کیفیت عشق استرنبرگ (چهل و پنج سوالی) می باشد. داده ها با استفاده ازآزمون تی برای دوگروه مستقل و نرم افزار SPSS21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج
نتایج آزمون t نشان داد که بین کیفیت عشق و رضایت جنسی در مردان دارای سابقه پیمان شکنی زناشویی و فاقد پیمان شکنی زناشویی تفاوت وجود دارد.(05/0>P)
بحث و نتیجه گیری
مردانی که ابعاد عشق و رضایت جنسی پایینی داشتند، در مراتب پیمان شکنی بالاتری در زندگی خود در مقایسه با مردانی که رضایت جنسی بیشتر و کیفیت عشق بیشتری را در زندگی زناشویی خود تجربه کرده بودند، قرارداشتند. به نظر می رسد که رضایت جنسی و کیفیت عشق در زوج ها عامل مهم و کلیدی را در وفاداری زوجی ایفا می کند. توجه متخصصان و مشاوران خانواده و زوج درمانگران به این دو مولفه بسیار ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
5 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1721762 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!