مقایسه تاب آوری و کیفیت زندگی مادران کودکان بزهکار و مادران دارای کودکان سالم شهر زنجان

پیام:
چکیده:
مقدمه
مادران کودکان بزهکار در بسیاری از موارد سلامت روانی از سایر مادران می توانند متفاوت باشند. هدف پژوهش حاضر تعیین مقایسه تاب آوری و کیفیت زندگی مادران کودکان بزهکار و مادران دارای کودکان سالم شهر زنجان در سال 1395 است.
روش کار
روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی-مقایسه ای بود. جامعه پژوهش شامل مادران کودکان بزهکار و عادی شهر زنجان در سال 1395 بود که از بین آن ها 120 نفر (60 نفرمادران کودکان بزهکار، 60 نفر مادران کودکان سالم) به صورت نمونه گیری دردسترس و هدفمند از سظح شهر زنجان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل« مقیاس تاب آوری کانرودیویدسون» و فرم کوتاه بررسی سلامت 36« بود. در مطالعه حاضر پایایی » فرم کوتاه بررسی سلامت 36« به روش آلفای کرونباخ 83/0 و باز آزمایی ابزار 83/0 0 بدست آمد. آلفای کرونباخ » مقیاس تاب آوری کانرودیویدسون« 89/0 بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل از SPSS نسخه 21 استفاده شد. متغیرهای کمی با استفاده از میانگین (انحراف معیار) و متغیرهای کیفی به صورت تعداد (درصد) گزارش شدند. به منظور مقایسه مادران از نظر ویژگی های حمعیت شناختی از آزمون خی-دو و تی مستقل استفاده شد. ضریب همبستگی پیرسون، برای بررسی ارتباط تاب آوری با کیفیت زندگی، و همچنین تحلیل رگرسیون به منظور بررسی اثر توام متغیرها بر روی تاب آوری و کیفیت زندگی استفاده شدند.
یافته ها
بین تاب آوری با کیفیت زندگی درگروه مادران بزهکار (001/0 = P) همچنین در بین مادران کودکان سالم نیز همبستکی معنی داری مشاهده شد (001/0 = P). کیفیت زندگی و تاب آوری در مادران با کودکان سالم بالاتر از مادران با کودکان بزهکار است.
نتیجه گیری
کیفیت زندگی با تاب آوری همبستگی مثبتی دارد و همچنین وضعیت کیفیت زندگی و تاب آوری مادران کودکان بزهکار نسبت به کودکان سالم پایین تر می باشد. پیشنهاد می شود برای افزایش کیفیت زندگی و تاب آوری در مادران دارای کودکان بزهکار آموزش هایی در مراکز بهداشتی اجرا شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1722910 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!