بررسی شیوع سرمی فرم تحت بالینی بیماری یون در گاوداری های شیری استان تهران با استفاده از آزمون الایزای جذبی

چکیده:
مایکوباکتریوم آویوم تحت گونه پاراتوبرکلوزیس عامل بیماری یون در نشخوار کنندگان بوده و از انسان نیز جداشده است. در مورد شیوع بیماری در مناطق مختلف کشور، اطلاعات آماری دقیقی در دسترس نیست. هدف از این مطالعه بررسی میزان شیوع بیماری یون تحت بالینی در گله های گاو شیری در استان تهران می باشد. آگاهی از شیوع بیماری و خسارات ناشی از آن، می تواند نقش مهمی درمدیریت مزارع درگیر داشته باشد. در این مطالعه که در سال های 1391 تا 1393 انجام گردید، به 14 گاوداری شیری در استان تهران مراجعه و 338 نمونه سرمی و مدفوع اخذ گردید. بررسی سرمی بیماری با کیت الایزای جذبی (PARACHEK2) در بخش توبرکولین موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی انجام شد. جهت تایید تشخیص، کشت مدفوع و Nested-PCR انجام گرفت. میزان شیوع بیماری بر اساس الایزا 5/9% (23/13-66/6:CI 95%) و بر اساس کشت، 6/3% محاسبه گردید (27/7-69/1:CI 95%). همچنین میزان شیوع گله ای بیماری بر اساس کشت، 6/28% (99/57-85/9: CI 95%) و الایزا 14/57% محاسبه شد (19/81-65/29: CI95%). به منظور ارزیابی ارزش تشخیصی آزمون الایزا، نتایج الایزا با کشت باکتریایی مدفوع به عنوان آزمون استاندارد طلایی مقایسه گردید. با توجه به نتایج بدست آمده، الایزا به دلیل سهولت نمونه گیری، سرعت و قیمت مناسب، آزمون غربالگری مطلوبی برای تشخیص پاراتوبرکلوزیس می باشد. همچنین پیشنهاد می گردد برنامه های دقیق کنترلی بر اساس میزان شیوع بیماری در استان تهران انجام گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
2239 تا 2246
لینک کوتاه:
magiran.com/p1722959 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!