بررسی تاثیر باکتری اشرشیا کلی (Escherichia coli) بر بافت بیضه در موش صحرایی

چکیده:
بیماری های عفونی دستگاه تناسلی شامل میکروب ها و ویروس هایی است که از طریق ارتباط جنسی منتقل می شوند. سفلیس و سوزاک عفونتهای قدیمی تناسلی هستند، اما امروزه بیماری های دیگری مانند ایدز و آنتی ژن هایی که از طریق رابطه جنسی منتقل می شوند نیز مطرح هستند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر باکتری اشرشیا کلی بر بافت بیضه و لوله های اسپرم ساز و پارامترهای مربوط به اسپرم بود. تعداد 16 سر موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار با وزن متوسط 200 تا 220 گرم با سن 5/2 تا 3 ماه به دو گروه 8 تایی تقسیم شده و در طی 60 روز دوره مطالعه، حیوانات در معرض 12ساعت تاریکی و 12ساعت روشنایی قرار گرفتند. سوش اشرشیاکلی انتروتوکسیژنیک (سروتایپ-0114) از آزمایشگاه مرجع بوعلی تهران تهیه و جهت عفونی نمودن موش ها استفاده شد. پس از ایجاد عفونت از بافت اسپرم نمونه آسیب شناسی تهیه و با رنگ آمیزی هماتوکسیلین ائوزین بررسی شد. همچنینن میزان تحرک، قابلیت زیست و تعداد اسپرم ها نیز ارزیابی گردید. نتایج مطالعه بافتی نشان داد در گروه شاهد تمامی لوله های اسپرم ساز به همدیگر چسبیده و تمامی رده های سلولهای زاینده جنسی قابل مشاهده بود. درحالیکه در گروه دریافت کننده اشرشیا کلی، لوله های اسپرم ساز از هم گسیخته شده و رده های سلولی جنسی از بین رفته اند. نتایج بررسی پارامترهای اسپرم نشان داد، که میزان تعداد اسپرم، قابلیت زیست اسپرم و تحرک اسپرم بصورت معنی داری در گروه آلوده به باکتری ای کلی نسبت به گروه شاهد کاهش می یابد. نتایج مطالعه نشان داد که باکتری اشرشیا کلی بصورت مشخصی بر میزان باروری و بافت بیضه تاثیر نامطلوب داشته و می تواند باعث کاهش باروری گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
2247 تا 2256
لینک کوتاه:
magiran.com/p1722960 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!