بررسی سازگاری با درد زایمان بر اساس باورهای غیر منطقی در دوران بارداری

چکیده:
مقدمه
خودکارآمدی زایمان به باور فرد در توانایی اش برای استفاده از رفتارهای مقابله خاص در طی لیبر اشاره می کند. مطالعات نشان داده اند افراد در شرایطی که باورهای نادرست داشته باشند، از توانایی های خود استفاده کمتری می کنند، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط انواع باورهای غیرمنطقی با خودکارآمدی زایمان انجام شد.
روش کار
این مطالعه همبستگی- توصیفی در سال 1394 بر روی 702 زن باردار 39-35 هفته، بارداری سوم و کمتر کم خطر مراجعه کننده به مراکز و پایگاه های بهداشتی درمانی مشهد انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های اطلاعات فردی و مامایی، باورهای غیر منطقی جونز و خودکارآمدی زایمان بود. فرم انتخاب واحد پژوهش و پرسشنامه مشخصات فردی و مامایی توسط پژوهشگر، از طریق مصاحبه و اطلاعات ثبت شده در پرونده و پرسشنامه باورهای غیرمنطقی و خودکارآمدی زایمان توسط واحد پژوهش، در حضور پژوهشگر تکمیل شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS(نسخه 16) و آزمون های آماری ضریب همبستگی اسپیرمن، رگرسیون خطی و مدل های خطی عمومی انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
بر اساس نتایج، میانگین نمره باورهای غیرمنطقی 8/34±7/357 و خودکارآمدی زایمان 2/99±2/439 بود. خودکارآمدی زایمان با باورهای غیرمنطقی بی مسئولیتی عاطفی و وابستگی، رابطه خطی مستقیم معنادار و با باور غیرمنطقی و انتظار بیش از حد از خود، رابطه خطی معکوس معنادار داشت (001/0p<).
نتیجه گیری
باورهای غیر منطقی انتظار بیش از حد از خود، بی مسئولیتی عاطفی و وابستگی می توانند سازگاری با درد زایمان را در زنان باردار پیش بینی کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p1723076 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!