بررسی ارتباط سندرم پیش از قاعدگی با نوع مزاج در دانش آموزان دبیرستانی

چکیده:
مقدمه
یکی از شایع ترین اختلالات روان تنی در سنین باروری در زنان، سندرم پیش از قاعدگی است که کیفیت زندگی آنان را تحت تاثیر قرار می دهد. تغییر مزاج می تواند با تغییر رژیم غذایی صورت گیرد. الگوهای غذایی نیز بر شدت سندرم پیش از قاعدگی تاثیر دارند. مطالعه حاضر با هدف بررسی شیوع سندرم پیش قاعدگی در مزاج های مختلف و کشف ارتباط بین آن انجام شد.
روش کار
این مطالعه توصیفی تحلیلی در سال 1395 بر روی 200 نفر از دانش آموزان دبیرستان های سبزوار به مدت 2 ماه انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه تعیین مزاج، فرم تعیین موقت سندرم پیش قاعدگی، پرسشنامه افسردگی بک و فرم ثبت روزانه علائم سندرم پیش قاعدگی بود. دانش آموزانی که طبق پرسشنامه افسردگی بک درجات شدید افسردگی داشتند، از مطالعه خارج می شدند و طبق پرسشنامه تعیین سندرم پیش قاعدگی علائم این سندرم در دو سیکل قاعدگی متوالی جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 23) و آزمون های کای دو و رگرسیون لوجستیک انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
از بین افراد مورد مطالعه 165 نفر (5/82%) سندرم پیش از قاعدگی داشتند. بیشتر افرادی که سندرم پیش از قاعدگی داشتند (49%) مزاج معتدل داشتند. شیوع مزاج های ترکیبی گرم و خشک، گرم و مرطوب و گرم، در افرادی که سندرم پیش از قاعدگی داشتند 38% بود. بر اساس آزمون رگرسیون لوجستیک ارتباطی بین مزاج های مختلف منفرد و ترکیبی با داشتن یا نداشتن سندرم پیش از قاعدگی وجود نداشت (05/0
نتیجه گیری
با وجود بروز بیشتر سندرم پیش از قاعدگی در مزاج های ترکیبی گرم و خشک، گرم و مرطوب و گرم، ارتباطی بین بروز سندرم پیش از قاعدگی و مزاج افراد وجود ندارد. پیشنهاد می شود مطالعات آینده با حجم نمونه بالاتر و در تمام قشرهای جامعه انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1723082 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!