بررسی اثر مهاری سیلیبینین بر رشد و خواص بنیادینگی مامواسفیرهای حاصل از سلول های رده MCF-7

چکیده:
مقدمه
مجموعه کوچکی از سلول ها با عنوان سلول های بنیادی سرطان با قابلیت خودنوزایی و تمایز به سایر سلول های توموری در بافت توموری وجود دارند که هدف گیری آن ها از عود مجدد سرطان جلوگیری می کند. سیلیبینین که از گیاه خار مریم از تیره کاسنی با نام علمی Silybum Marianum به دست می آید واجد خواص ضد سرطانی است. با این وجود مطالعات کمی در خصوص اثر این ماده بر بنیادینگی سلول های بنیادی سرطان وجود دارد، لذا هدف این مطالعه بررسی اثر سیلیبینین بر توانایی خودنوزایی، رشد، بیان شاخص ها و ژن های بنیادینگی مامواسفیرهای حاصل از سلول های رده MCF-7 است.
روش بررسی
در این مطالعه آزمایشگاهی مداخله ای، مامواسفیرهای حاصل از رده سلولی MCF-7، با غلظت های مختلف سیلیبینین به مدت 72 ساعت تیمار شدند. سپس درصد زنده مانی سلول ها توسط آزمون MTS بررسی و دز 50% کشندگی (IC50) آن برای اجرای بقیه آزمون ها مورد استفاده قرار گرفت. در ادامه توانایی تشکیل کلونی و اسفیر، تهاجم و بیان ژن های بنیادینگی (Oct4 ،KLF4) در مامواسفیرهای تیمار نشده و تیمار شده با سیلیبینین مورد بررسی قرار گرفتند.
نتایج
سیلیبینین به صورت وابسته به دز سبب کاهش سلول های MCF-7 در مامواسفیرها شد. سیلیبینین در دز 150 میکرومولار (IC50) سبب کاهش4/6 برابری توانایی تشکیل اسفیر، کاهش 11/2 برابری توانایی تشکیل کلونی و کاهش معنی دار (0/008p<) تهاجم و بیان ژن های بنیادینگی شد.
نتیجه گیری
سیلیبینین با کاهش رشد، کلونی زایی، اسفیرزایی، تهاجم و همچنین کاهش بیان ژنهای بنیادینگی می تواند کاندید مناسبی برای هدف گیری سلول های بنیادی سرطان باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 122
لینک کوتاه:
magiran.com/p1723762 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!