اثر عصاره آبی گیاه حرا (Avicennia marina) و آنغوزه (Ferula assa Foetida) بر پارامترهای استرس اکسیداتیو سلول های بافت مغز موش های صحرایی دیابتی

چکیده:
مقدمههدف مطالعه حاضر بررسی اثر عصاره آبی گیاهان آنغوزه و حرا بر سطح آنزیم های آنتی اکسیدانی سلول های بافت مغز موش های صحرایی دیابتی و مقایسه میزان اثربخشی این دو عصاره با یکدیگر بود.
مواد و روش هاتعداد 54 سر موش صحرایی نر به تعداد مساوی به گروه های شاهد، شاهد دیابتی و دیابتی تیمار شده با غلظت 100 و 200 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره آنغوزه و با غلظت 100 و 200 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره حرا به صورت تصادفی تقسیم شدند. گروه های شاهد دیابتی و تجربی دیابتی، با یک بار تزریق داخل صفاقی 120 میلی گرم بر کیلوگرم آلوکسان دیابتی شدند. گروه های تجربی دیابتی به مدت یک ماه، عصاره آبی حرا و آنغوزه را به صورت داخل صفاقی دریافت نمودند. در روزهای 1، 15 و 30 پس از القاء دیابت تجربی سطح آنزیم های سوپراکسیددیسموتاز (SOD)، گلوتاتیون اس- ترانسفراز (GST) و کاتالاز (CAT)، همچنین میزان مالون دی آلدئید (MDA) در سلول های بافت مغز اندازه گیری شد. داده ها بر اساس آزمون واریانس دوطرفه و آزمون تعقیبی LSD تحلیل شدند.
یافته هاتزریق عصاره گیاهان آنغوزه و حرا با غلظت های 100 و 200 میلی گرم بر کیلوگرم به موش های دیابتی منجر به کاهش معنی دار در MDAو افزایش معنی دار در میزان فعالیت آنزیم های SOD، GST و CAT در سلول های بافت مغز موش های دیابتی پس از 30 روز گشت (0/05>P). همچنین مشخص شد که عصاره گیاه حرا عملکرد نسبتا مناسب تری نسبت به عصاره گیاه آنغوزه دارد.
نتیجه گیرینتایج حاصل از این مطالعه تاییدکننده نقش آنتی اکسیدانی وابسته به غلظت عصاره گیاهان آنغوزه و حرا در بهبود شاخص های استرس اکسیداتیو سلول های بافت مغز موش های صحرایی دیابتی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1723998 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!