مقایسه عملکردهای حافظه گذشته نگر، روزمره و آینده نگر بیماران دیابتی نوع II افسرده و غیرافسرده با افراد سالم

پیام:
چکیده:
مقدمه
عملکرد حافظه ی بیماران مبتلا به دیابت می تواند تحت تاثیر عوامل مختلف جسمی و روان شناختی قرار گیرد. یکی از اختلالات روان شناختی که در این بیماران بسیار شیوع دارد و می تواند بر عملکرد حافظه ی آنها اثر بگذارد، افسردگی است.
هدف
در پژوهش حاضر برای بررسی این اثر، عملکردهای حافظه ی گذشته نگر، روزمره و آینده نگر بیماران دیابتی نوع دوم افسرده و غیرافسرده با افراد سالم مقایسه شد.
روش
این پژوهش ، پس رویدادی از نوع علی- مقایسه ای است و جامعه ی آماری آن را بیماران مبتلا به دیابت نوع دو شهر اصفهان که در سال های 91 و 92 به پزشک متخصص مراجعه کرده بودند، تشکیل می دهند. نمونه ی این پژوهش 48 بیمار مبتلا به دیابت نوع دوم (24 بیمار افسرده و 24 بیمار غیرافسرده) و 24 فرد سالم بودند که به روش در دسترس انتخاب شدند. گروه ها از لحاظ سن، تحصیلات، طول بیماری و میزان قند خون دو ساعته (بعد از غذا) همتا شدند و به پرسش نامه ی حافظه ی آینده نگر و گذشته نگر (PRMQ)، پرسش نامه ی حافظه ی روزمره (EMQ)، و ویرایش دوم پرسش نامه ی افسردگی بک (BDI-II) پاسخ دادند.
یافته ها
نتایج پژوهش بیانگر تفاوت معنادار میزان خطا در حافظه ی گذشته نگر (02/0>p) و روزمره ی (008/0>p)، سه گروه بود ، اما میزان خطای حافظه ی آینده نگر سه گروه بیماران دیابتی افسرده، دیابتی غیرافسرده و افراد سالم تفاوت معناداری نداشت.
نتیجه-گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که عوامل روان شناختی همچون افسردگی می تواند عملکرد ابعاد مختلف حافظه ی بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم از جمله حافظه ی گذشته نگر و روزمره را تحت تاثیر قرار دهد و سبب تشدید آسیب های حافظه ی این بیماران شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
75
لینک کوتاه:
magiran.com/p1724112 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!