بررسی ارتباط شاخص های پیوند از دور با مولفه های بارشی و دمایی (مطالعه موردی: ایستگاه همدید کرج)

چکیده:
در چند دهه اخیر افزایش اطلاعات بشر درباره اقلیم زمین و دغدغه انسان از تغییرات آب و هوایی در آینده، موجب شناخت دقیق‏تر مؤلفه های تاثیرگذار بر اقلیم زمین شده است.
از پدیده های اقلیمی ای که تغییرات آنها موجب ناهنجاری های بزرگ آب و هوایی به‏ویژه در دما و بارش در بسیاری از نقاط جهان می‏شود، الگوهای پیوند از دور هستند که آشکارسازی روابط بین پارامترهای اقلیمی و آنها برای شناخت بیشتر نوسانات و تغییرپذیری اقلیمی در هر منطقه اهمیت فراوانی دارد. بنابراین، در این پژوهش ارتباط الگوهای بزرگ مقیاس و شناخته شده آن از جمله شاخص نوسان جنوبی (SOI)، شاخص نوسان اطلس شمالی (NAO)، شاخص آرام آمریکای شمالی (PNA)، شاخص چند متغیره انسو (MEI) و نوسان ده های اقیانوس آرام (PDO) با نه مولفه دمایی و بارشی به‏صورت ماهانه در ایستگاه همدید کرج طی دوره آماری 26 ساله (1985 2010) تجزیه و تحلیل شد. ابتدا، نرمال بودن سری داده های مطالعه شده بر اساس آزمون کلموگروف اسمیرنوف تایید شد. در ادامه به‏منظور بررسی ارتباط بین الگوهای بزرگ مقیاس با مولفه های دمایی و بارشی، از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. همبستگی ها به‏صورت ماهانه بدون تاخیر و با تاخیر یک ماهه ارزیابی شد. نتایج نشان داد بیشترین ارتباط بین شاخص NAO و مولفه های دمایی و بارشی در ماه های فصل پاییز و زمستان مشاهده می‏شود و این تاثیرگذاری ها روی ماه های فصل پاییز بیشتر از ماه های فصل زمستان است. شاخص SOI ارتباط بیشتری با مولفه های بارشی دارد. تاثیر این شاخص بر بارش ماه های فصول پاییز و زمستان آشکارتر است در حالی که شاخص MEI با مولفه های دمایی ارتباط بیشتر ی را نشان می‏دهد و برای مولفه های بارشی ارتباط خاصی مشاهده نمی شود. اثرگذاری این شاخص به‏ویژه بر پارامترهای دمایی ماه های آوریل و می در فصل بهار و ماه دسامبر در اواخر فصل پاییز شدید‏تر است. ارتباط شاخص PDO بر مولفه های بارشی و دمایی منطقه نیز در ماه می در اواسط فصل بهار بیشتر مشاهده می‏شود و شاخص PNA فقط بر مولفه های دمایی موثر است و در ماه های دسامبر و فوریه ارتباط بیشتری دارد. نتایج به دست آمده به منظور درک و شناخت بیشتر از تغییرپذیری مولفه های دمایی و بارشی حائز اهمیت است.
زبان:
فارسی
صفحات:
641 تا 651
لینک کوتاه:
magiran.com/p1724553 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!