بهینه سازی و تحلیل اگزرژی پیشرفته سیکل کلاسیوس-رانکین با پیش گرم کن آب تغذیه برای استفاده در نیروگاه های خورشیدی

چکیده:
با توجه به قیمت رو به رشد انرژی، کمبود منابع و مسایل محیط زیستی، اهمیت کاهش مصرف انرژی و بهینه سازی صنایع مرتبط با انرژی بیش از پیش اشکار شده است. انرژی خورشیدی نیز از جمله راه حل های مناسب برای بدست اوردن انرژی پاک و ارزان هستند. در مرحله ی اول از Aspen HYSYS برای شبیه سازی سیکل مورد نظر استفاده شده است. در ادامه آنالیز اگزرژی روی سیکل انجام گرفته است که براساس نتایج، سه جزء LPT2،LPT3 و HEX2 بیشترین میزان تخریب اگزرژی سیستم را شامل می شوند و از این منظر در اولویت بازنگری قرار دارند. سپس با انجام آنالیز اگزرژی پیشرفته سعی در تحلیل دقیق تر نتایج آنالیز اگزرژی شده است. در این بخش با جداسازی تخریب اگزرژی اجزای سیستم به چهار بخش درونزا/برونزا و قابل اجتناب/غیر قابل اجتناب، به بررسی عامل اصلی بروز تخریب اگزرژی در اجزا پرداخته شده است. بر طبق نتایج، سه جزئی که دارای بیشترین میزان تخریب اگزرژی هستند، عامل اکثر تخریب اگزرژی برون زای سیستم نیز می باشند که در واقع می توان با بهبود عملکرد این اجزاء، تخریب اگزرژی در اجزای دیگر را نیز کاهش داد. در نهایت با انتخاب متغیرها و توان خروجی سیکل به عنوان تابع هدف و به کارگیری نرم افزار Aspen HYSYS برای بهینه سازی، سیستم بهینه سازی و پارامترهای بهبود یافته ی ان با حالت پایه مقایسه شده است که بر اساس ان توان استحصالی سیستم افزایش و تخریب اگزرژی و هزینه محصولات کاهش یافته است
زبان:
فارسی
صفحات:
333 تا 342
لینک کوتاه:
magiran.com/p1725164 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!